Svako ko je barem delimično upoznat sa digitalnim reklamiranjem zasigurno je primetio da se email marketing u poslednje vreme sve više razvija. Jedan od dokaza za ovo jeste i to što se u različitim oglasima za posao sve više može primetiti upravo zahtev za pozicijom menadžera koji bi bio zadužen za traženje novih klijenata putem mejla. Kao jedan od mnogih razloga zbog čega je to tako, možemo, u okviru ovog uvodnog dela, navesti statistički podatak do kojeg je u svom istraživanju došla kompanija Get Response, a koji govori o tome da čak 47% marketara navodi baš email kao ubedljivo najefikasniji marketinški alat.

Ovaj podatak na prvi pogled možda može delovati i pomalo čudno, pogotovo što smo na neki način već navikli da društvene mreže i Google oglašavanje odnose presto kada su u pitanju kanali koji donose najveći procenat konverzija. Ipak, kako tehnologija sve više napreduje, tako se i sami trendovi u digitalnom marketingu menjaju, zbog čega je i email danas postao alat koji svi ozbiljno treba da uzmu u razmatranje, a pogotovo oni kojima je primaran cilj da pronađu nove poslove i uspostave dugoročne profesionalne saradnje.

S obzirom na to da lično imam mnogo iskustva u bavljenju ovim poslom i da sam radila sa različitim tržištima i industrijama, u nastavku teksta navešću vam najpre zbog čega smatram da je email marketing važan, zatim ću vam otkriti načine na koje ja dolazim do kontakata i mejl adresa, a pomenuću i neke od alata koje sam koristila i sa kojima sam ostvarila zadovoljavajuće rezultate. Na kraju, osvrnuću se i na samu sadržinu poruke i navesti one elemente koji su, barem prema mom mišljenju, ključni faktori dobro napisanog personalizovanog mejla.

Zašto Email Marketing Dobija Sve Više Na Značaju?

Logično pitanje koje se postavlja kada govorimo o tome da email marketing postaje oblast koja donosi najbolje rezultate, jeste koji su glavni razlozi za to i šta je ono što ga u suštini najviše razlikuje od svih ostalih oglasnih kanala? Na početku ovog dela možemo naglasiti još jedan, krajnje indikativan statistički podatak, koji govori o tome da 72% korisnika preferira mejl kao glavno sredstvo poslovne komunikacije. Ovaj procenat je izuzetno visok i daje veoma jasan opis o tome koliko je mejl važan, a pored toga pruža i predikciju o tome šta možete postići ukoliko krenete da ga koristite u svrhu uspostavljanja novih poslovnih angažmana.

Ako govorimo o stvarima koje mejl čine drugačijim od svih ostalih oglasnih kanala, onda primarno možemo naglasiti to što nam mejl daje mogućnost da uspostavimo direktnu komunkaciju sa potencijalnim klijentima. Ako, recimo, kreiramo oglase na društvenim mrežama ili Google-u, nemamo mogućnost da uspostavimo jasnu interakciju sa publikom, pre svega zbog toga što šaljemo jednu uopštenu poruku koja određenom broju ljudi čak može biti i primamljiva, ali na koju oni ne mogu pružiti adekvatan feedback. Za razliku od ovoga, mejl nam pruža upravo šansu da se obratimo svakoj osobi pojedinačno i da prilagodimo našu poruku tako da ona odgovara specifičnostima i potrebama svima onima koji čine deo naše ciljne grupe.

Pored ovoga, za razliku od ostalih kanala za promociju koji nam ne pružaju precizne podatke o našoj publici, kod email marketinga tačno znamo kome se obraćamo iz razloga što pre nego što uopšte krenemo da šaljemo poruke, moramo da dođemo do mejl adresa korisnika. Jedan od načina da ovo uradimo jeste putem Newsletter opcije na sajtu o okviru koje se ljudi sami prijavljuju (ovo je ujedno i najlegalniji način dolaska do mejlova), ali ukoliko želimo da dođemo do novih kontakata, potrebno je da sami istražimo njihove email adrese, a na koje sve načine to možemo učiniti, biće više govora u narednom poglavlju teksta.

Upravo ova mogućnost da, pre samog započinjanja email kampanja, upoznamo našu publiku i ispitamo šta je to što ona tačno radi, daje nam značajno veću šansu da dobijemo željeni odgovor i ostvarimo dobre rezultate. Kako bi slanje mejlova zaista imalo smisla, potrebno je da se najpre zapitamo koji je naš cilj i šta tačno želimo da postignemo. Upravo odgovor na ova pitanja omogućiće nam da temeljno istražimo tržište, pronađemo relevantne kompanije i pojedince sa kojima bismo voleli da uspostavimo neki vid poslovne saradnje i da osmislimo kvalitetnu poruku kojom ćemo prezentovati naše proizvode ili usluge.

Osim toga što je mejl možda i jedini metod putem kojeg se možemo direktno obratiti određenoj grupi ljudi, još jedna njegova značajna prednost jeste i to što ovaj način komunikacije deluje najprofesionalnije i ostavlja najpozitivniji utisak na one ka kojima se poruka usmerava. Iako su društvene mreže generalno govoreći najčešći način za uspostavljanje kontakta sa nekim, ukoliko biste, recimo, potencijalnom klijentu ili saradniku poslali poruku putem Messengera ili Instagrama, velika je šansa da bi ta vaša ponuda delovala neozbiljno. Ovo ne mora uvek biti slučaj, ali jednostavno ovaj tip društvenih mreža veliki broj ljudi koristi za opuštanje i deljenje privatnog sadržaja zbog čega ne treba da budu vaš prvi izbor za slanje poslovnih poruka.

Neki od vas se sada verovatno pitaju šta se dešava sa LinkedInom koji je osmišljen kao poslovna mreža na kojoj se ljudi pretežno konektuju kako bi delili svoja profesionalna iskustva. O ovoj temi mogu reći to da bi on u svakom slučaju bio mnogo bolji izbor nego prethodno pomenute mreže, ali da i ovde postoje određena ograničenja. Prvo, broj poruka koje besplatno možete poslati na LinkedInu je vrlo mali, a pored toga ako uporedimo broj ljudi koji svakodnevno otvara mejlove i broj onih koji aktivno koriste ovu mrežu (pod pretpostavkom da uopšte i imaju otvoren profil), uočićemo ogromnu razliku. Da rezumiram, ukoliko vam je cilj da se obratite većoj publici, onda je mejl pravo rešenje za vas iz razloga što na ovaj način to možete prilično neometano učiniti.

Sada kada smo videli zbog čega je email marketing postao toliko važan i kako može uticati na proširenje našeg poslovanja, pravo je vreme da se osvrnemo i na neke dobre prakse i alate pomoću kojih možete doći do željene publike i njihovih kontakt podataka.

Kako Doći do Publike i Mejl Adresa?

Glavna pitanja kada govorimo o email marketingu jesu kako da pravilno odredimo kojoj publici treba da se obratimo, kao i to na koje sve načine možemo pronaći email adrese pojedinaca sa kojima bismo voleli da uspostavimo saradnju? Kada je u pitanju prvi deo, odnosno istraživanje tržišta, potrebno je da veoma precizno i temeljno odredite svoj krajnji cilj kako biste na osnovu toga krenuli da tražite adekvatne kompanije i osobe koje rade u njima. Ono što je preporuka jeste da već prilikom analiziranja segmentirate tržište, ili drugim rečima, da najpre odaberete nekoliko industrija u okviru kojih ćete tražiti kontakte, a idealno bi bilo da ih limitirate na najviše tri različite.

Ako, recimo, prodajete neku vrstu softvera koji pomaže u zakazivanju određenih usluga, mogli biste, na primer, da odredite da ćete se najpre obratiti onim firmama koje posluju u industrijama lepote i turizma. Iz iskustva mogu da potvrdim da ćete mnogo bolje rezultate postići ukoliko se fokusirate na mali broj industrija (to može čak biti i samo jedna) iz razloga što ćete više pažnje posvetiti detaljnom ispitivanju kontakta što će vam kasnije biti potrebno za pisanje kvalitetnih personalizovanih poruka. Kada odaberete industriju, lakše ćete doći i do važnih kompanija koje posluju unutar nje, a nakon toga i do osoba zaposlenih na nekim važnim funkcijama.

Nakon što detaljno istražite tržište i odaberete industriju kojom ćete se primarno baviti, sledi nešto teži zadatak koji se odnosi na pronalaženje relevantnih mejl adresa osoba kojima ste odlučili da pošaljete poruku. Kada pričamo o ovom delu, možemo izdvojiti dva najčešća načina putem kojih možete pronaći nečiju mejl adresu:

  • Newsletter - ovo je, kao što sam već pomenula, najsigurniji način da dođete do mejlova iz razloga što se ljudi sami prijavljuju da primaju mejlove od vas. Ukoliko imate sajt preporuka je da postavite Newsletter opciju na vidljivo mesto zato što je ovo svakako veoma efikasan način da uspostavite komunikaciju sa publikom koja je već pokazala određenu dozu interesovanja za vašu ponudu. Ono što je ekstremno važno napomenuti ovde jeste da, kada je Newsletter opcija u pitanju, isključivo šaljete novosti onima koji su izrazili želju za to i nikako ljudima koji to nisu, kako ne biste iskusili posledice koje se vrlo negativno mogu odraziti na vaš biznis.
  • Manuelno traženje mejlova - ukoliko vam je cilj da se obratite onim ljudima koji nisu, recimo, deo vaše Newsletter liste i obuhvatite nešto širu publiku, onda je savet da se okrenete manuelnom traganju mejl adresa. Ovaj posao u svakom slučaju jeste nešto zahtevniji, ali srećom danas postoji zaista mnogo alata koji nam mogu pomoći u ovom poduhvatu. Ono na šta morate odmah biti spremni ako se odlučite za ovu metodu priklupljanja publike za email kampanje jeste najpre to da nećete baš u svakom trenutku moći da dođete do pouzdanih mejl adresa (pa čak iako koristite plaćene alate). Osim toga, morate voditi računa i o tome da vaše poruke ne završe u Spam folderu, posebno iz razloga što ovakva aktivnost u krajnem slučaju može dovesti i do toga da vam mejl nalog bude blokiran.

U ovom delu teksta skoncentrisaćemo se na metode manuelne potrage za email adresama, dok ćemo se Newsletteru detaljnije posvetiti u nekom od narednih tekstova. Ono što je važno da kažem ovde jeste to da nam internet nudi zaista veliki broj različitih alata za traženje mejlova, a ja ću pomenuti one sa kojima sam lično imala najbolja iskustva. Kako biste pronašli veći broj mejlova i proverili da li su validni, trebalo da koristite barem neki od plaćenih alata iz prostog razloga što jedino oni daju mogućnost dolaženja do značajne količine relevantnih mejlova.

Pomenuću u ovoj sekciji teksta i besplatnu alternativu koju možete koristiti kao "prvu pomoć", ali je bitno naglasti da su svi besplatni alati, nažalost, značajno ograničeni što može biti problem ukoliko vam je cilj da kreirate nešto opširniju email kampanju. Osim ovoga, biće reći i o alatu koji sam ja korstila za proveru validnosti samih mejlova, a na kraju ćemo pažnju usmeriti i na program koji vam omogućava da kreirate email kampanje i šaljete poruke.

LeadIQ

Alat koji ću prvo pomenuti jeste onaj pomoću kojeg sam kako samostalno, tako i za različite klijente, najlakše dolazila do prilično tačnih kontakt podataka, a koji nosi naziv LeadIQ. Kako biste napravili nalog u okviru ovog alata potrebno je da ostavite klasične podatke kao što su to: mejl adresa preko koje ćete se logovati, password, ime kompanije za koju radite, lokaciju na kojoj se nalazite i tome slično. Postoji dva načina putem kojih možete pristupiti ovom alatu - posetom njihovog vebsajta, kao i preko Google Chrome ekstenzije koja nosi identičan naziv.

Preporučujem vam da, ako budete koristili ovaj alat, instalirate ekstenziju pošto će vam to značajno olakšati proces pronalaska mejlova. Ovaj alat se plaća i na mesečnom nivou iznosi oko 75$. Ova suma je prilično visoka, posebno ako ste tek započeli poslovanje i pažljivo planirate troškove, ali ukoliko radite za nekog klijenta ili ste u prilici da ulažete u razvoj svog biznisa, isplati se da ga platite, zato što vam može pomoći da u budućnosti dođete do novih klijenata i veće zarade. Skoro svi profesionalni alati za pretragu mejlova kao što je to, recimo, i LinkedIn Sales Navigator, se na mesečnom nivou plaćaju u sličnom iznosu, što znači da je ovo neka okvirna cena za sve ozbiljne servise koji pomažu u traženju mejlova.

Na slici ispod možete videti kako izgleda početna stranica koja se otvara kada tek napravite nalog i njoj možete pristupiti bilo preko sajta ili preko ekstenzije (klikom na ikonicu kućice u gornjem desnom uglu). Kada pristupite LeadIQ-u, na levoj strani videćete meni sa svim glavnim opcijama poput - dashboarda koji daje pregled svih aktivnosti, kampanja koje su trenutno aktivne, spiska članova tima koji radi sa vama u okviru ovog alata (ako je to slučaj), a ovde se takođe nalaze i podešavanja u kojima između ostalog birate i visinu pretplate i način plaćanja ovog alata. Kada prikupljate mejl adrese možete ih čuvati u okviru kampanja iz razloga što će ovde biti izlistani svi oni kontakti do čijih mejlova želite da dođete.

leadiq dashboard

Ako bismo govorili o nekom najefikasnijem načinu za prikupljanje mejlova putem LeadIQ-a, onda bih vam (ponovo) rekla da je najbolje da koristite ekstenziju na Chrome pretraživaču. Ono što se sigurno sada pitate jeste kako izgleda sam proces dolaženja do nečije mejl adrese putem ovog alata? Važno je reći da je LeadIQ povezan sa LinkedIn-om tako što generiše kontakt podatke (mejlove i broje telefona) upravo sa LinkedIn profila.

Ovo znači da, kako biste pronašli željenu mejl adresu, najpre treba da dođete do LinkedIn profila pojedinaca koji vas zanimaju, a da zatim kliknete na ikonicu same esktenzije. Nakon ovoga otvoriće vam se zasebni prozor sa leve strane u okviru kojeg će se nalaziti svi kontakt podaci tražene osobe. Za svrhu objašnjenja, na slici ispod prikazano je šta sve možete dobiti od podataka u okviru LeadIQ ekstenzije, a kao primer uzet je profil Bil Gejtsa. Kao što vidite, u ovom konkretnom slučaju bismo definitivno mogli da dođemo do njegovog poslovnog mejla, a nude nam se i opcije za privatni mejl i telefon, mada se u praksi ove informacije retko prikazuju i iziskuju nešto veću pretplatu.

lead iq primer

Kao što i sami vidite, LeadIQ nam pruža zaista lak način da brzo dođemo do mejl adresa kontakata koje želimo da dodamo u okviru naše mejl kampanje. Zbog toga, ako planirate da se obratite većoj grupi ljudi, ako radite za nekog klijenta i možete da odvojite određenu sumu novca na mesečnom nivou za korišćenje ovog alata, preporučujem vam da ga isprobate, sigurna sam da nećete zažaliti i da ćete postići sjajne rezultate.

Skrapp Email Finder

Drugi alat koji želim da pomenem na ovom mestu jeste jedna, da je tako nazovem, besplatna alternativa LeadIQ-u. Ona ima svoja ograničenja u smislu broja mejlova koje možete pronaći i njihove validnosti, ali ako tek počinjete sa kampanjama i ne treba vam velika baza podataka, možete se slobodno osloniti na ovaj alat koji se zove Skrapp Email Finder. Njega je takođe najjednostavnije koristiti u vidu ekstenzije, a sve što treba da učinite jeste da odete na Chrome web store ili na ekstenzije Mozilla pretraživača, da ga pronađete pod navedenim imenom i prijavite se putem vaše mejl adrese. Email Finder funkcioniše po gotovo identičnom principu kao LeadIQ što znači da i u ovom slučaju najpre treba da posetite LinkedIn profil osobe čiji mejl želite da nađete i da prosto kliknete na ikonicu ekstenzije da biste dobili potrebne podatke.

skrapp email finder primer

Za svrhu boljeg objašnjenja, ponovo je uzet primer profila Bil Gejtsa. Primetno je da ovaj alat, za razliku od prethodno pomenutog, nudi samo opciju za prikazivanje mejl adrese, ali nam je to za konkretne potrebe o kojima govorimo u ovom tekstu i više nego dovoljno. Jedina stvar o kojoj ovde treba da vodite računa jeste to što imate ukupno 150 kredita za traženje mejlova (jedna mejl adresa = jedan kredit), a nakon što ih sve potrošite morate se ulogovati putem nove mejl adrese kako biste nastavili sa korišćenjem Email Findera. Kada je u pitanju validnost mejlova, iz iskustva mogu da kažem da je ona nešto slabija u odnosu na LeadIQ bazu podataka, ali, ponavljam, ako ste tek krenuli, imate nešto manje ciljeve i želite da izbegnete plaćene alate, ovo je veoma dobra opcija za vas.

Mail Tester

Sada kada smo, barem u osnovnim crtama, prošli kroz jedan plaćeni i jedan besplatni alat za traženje mejlova, pravo je vreme da se osvrnemo i na jedan drugačiji tip alata koji služi za proveru validnosti, odnosno ispravnosti mejl adresa koje smo ranijim istraživanjem prikupili. Iako i na ovom polju u ponudi imate veliki broj različitih alata, pomenuću onaj koji ja koristim već gotovo dve godine i sa kojim sam izuzetno zadovoljna, a koji se zove Mail Tester. Kada sam tek počela da ga upotrebljavam bio je u potpunosti besplatan, ali kako je stekao određenu popularnost njegovo korišćenje je počelo da se naplaćuje.

Dobra vest jeste ta što se za proveru, recimo, 5000 mejlova mesečno (što je zaista veliki broj) plaća oko 19$, što nije tako velika suma u poređenju sa onim što dobijate. I ovde postoji besplatan plan, ali on služi gotovo samo kao provera rada alata, s obzirom na to da na ovaj način možete proveriti svega 5 mejlova, što u suštini znači da morate platiti kako biste koristili sve benefite Mail Testera. Logovanje je prilično jednostavno i pre korišćenja potrebno je da napravite nalog, nakon čega se prijavljujete putem odabrane mejl adrese.

mail tester primer

U okviru ovog alata imate opciju da proverite svaki mejl pojedinačno (što ćete retko kada koristiti), kao i čitavu listu mejlova, tako što ćete upload-ovati Excel tabelu sa svim prikupljenim adresama. Zatim ćete sačekati nekoliko minuta da se podaci obrade nakon čega ćete dobiti rezultate. Mail Tester će vam pružiti sledeće informacije - potvrdu da su mejl adrese potpuno validne (primer kako izgelda konfirmacija potpuno validne adrese možete videti na slici iznad), zatim da su mejl adrese potpuno netačne (invalid), dok ćete u nekim situacijama sresti podatke poput onih da su mejlovi disposable ili unknown što znači da ni sam softver nije siguran da li su mejlovi tačni ili ne, tako da ćete sa ovim tipom adresa morati da eksperimentišete i pošaljte poruke na njih kako biste utvrdili njihovu ispravnost.

mail tester provera

Ukoliko se pitate da li vam je ovaj tip alata uopšte potreban i da li je nužno da izdvojite novac za njegovo korišćenje, kratak odgovor glasi - jeste. Ovo posebno važi ako planirate da šaljete veću količinu mejlova, iz razloga što je ovde ključno da proverite da li su mejl adrese na koje šaljete poruke ispravne, kako biste izbegli situaciju da zbog prevelike količine nepravilnih mejlova vaš nalog bude blokiran.

Sama mogu da vam kažem da sam, dok nisam krenula da koristim Mail Tester, bila u situaciji da mi email nalog bude suspendovan, a proces njegovog vraćanja nimalo nije lak, a pored toga se može dogoditi i da izgubite važne podatke koje ste imali u njemu. Stoga, pre kreiranja kampanja i slanja mejlova, obavezno proverite da li su svi oni ispravni i uklonite sa liste one adrese koje to nisu. U slučajevima kada dobijete neodređenu potvrdu, možete odabrati nekoliko mejlova i pokušati da pošaljete poruke na njih, ali i tu vodite računa o tome da na preterate i da ih proveravate tokom više dana i u manjim količinama.

MailerLite

Za kraj ovog dela teksta, navešću i jedan program putem kojeg možete kreirati kampanje i slati mejlove na adrese koje ste prethodno prikupili i proverili. Tokom rada u oblasti email marketinga imala sam priliku da koristim razne alate, poput Outreach-a, Salesmate-a i tome slično, ali ću na ovom mestu govoriti o MailerLite-u koji trenutno upotrebljavam, a koji je uz to i prilično jednostavan, zbog čega sam i želela da ga prezentujem. Kao što je to bio slučaj i sa ranije pomenutim alatima, i ovde je proces pravljenja naloga prost i iziskuje neke osnovne informacije poput: mejl adrese sa koje ćete slati poruke, naziva kompanije u kojoj radite, veličine tima sa kojim sarađujete, očekivanom broju mejlova koji planirate da pošaljete i tome slično. Zanimljivo je reći i to da se u poslednje vreme upravo ovaj program sve učestalije koristi za slanje Newslettera, ali ga možete upotrebljavati i za bilo koji drugi vid email kampanja.

mailerlite primer

Slika iznad prikazuje glavne opcije koje vam ovaj program nudi i koje možete videti čim se ulogujete na svoj nalog. Ovde najpre imate Dashboard koji prikazuje statističke podatke o vašim kampanjama (kada postanu aktivne), a odmah zatim pojavljuju se i Kampanje u okviru kojih pripremate templejte za vaše poruke. Naredna važna opcija jeste Subscribers jer će se upravo tu naći lista svih vaših kontakata i prikupljenih mejlova, i ovde ćete moći da ih grupišete, segmentirate i vršite sve ostale radnje koje će vam pomoći da što efikasnije započnete proces slanja mejlova. Kada su ostale opcije u pitanju, poput formi, sajtova i automatizacije, njih ćete u praksi retko koristiti i uglavnom ćete ih ostaviti na standardnim podešavanjima.

Slično kao što je to slučaj i kod, recimo, Mailchimpa, i ovde možete sami da "dizajnirate" izgled vaše poruke i da joj dodate pozadinu, slike, da odaberete različite fontove i tako dalje, što vam daje jednu dodatnu priliku da ispoljite kreativnost i na taj način privučete publiku da vam odgovori na mejl. Ispod možete videti neke osnovne funkcije koje imate u ponudi prilikom rada na kreiranju kampanja, i kao što se može primetiti, možete odabrati različite sekcije i postaviti svoj lični logo, navigacioni meni, vizuale, linkove ka društvenim mrežama, CTA button-e i mnogo toga drugog. Preporučujem vam da se igrate sa ovim podešavanjima kako biste pronašli ono što najbolje radi za vaše konkretne potrebe.

mailerlite kampanje

Sada kada smo videli na koje sve načine možete doći do nečijeg mejla, kako da proverite ispravnost mejl adrese, kao i to putem kog alata imate priliku da započnete slanje svojih kampanja, došlo je vreme da se osvrnemo i na samu sadržinu poruka i da vidimo kako ih pravilno treba personalizovati da biste postigli efikasnije rezultate i dobili veću količinu povratnih informacija.

Elementi Kvalitetnog Personalizovanog Mejla

Svrha slanja mejlova i pokretanja kampanja jeste da se dobije što veći broj odgovara kako bi se povećala šansa za pronalaženje novih klijenata i kako bi se uspostavile nove poslove saradnje i angažmani. Čak i ako prikupite kvalitetnu bazu kontakata i prođete kroz sve korake navedene u prethodom delu teksta, ako vaša poruka ne privlači pažnju i ne poziva na interakciju, nećete uspeti u vašem cilju. Upravo iz ovog razloga veoma je važno raditi na personalizaciji zato što je ovo najefikasniji način da se istaknete i pokažete vašoj publici da vam je zaista stalo do nje.

Da li znate da statistički podaci pokazuju da personalizovani mejlovi ostvaruju čak 50% veći broj klikova nego što je to slučaj kod generičkih mejlova? Marketari koji redovno koriste personalizaciju u svojim porukama potvrđuju takođe i to da im takav pristup donosi procenat otvaranje mejlova od oko 82% i generalno zadovoljstvo publike koja im redovno odgovara na mejlove i pokazuje zainteresovanost za uspostavljanje saradnje.

Svi ovi podacu su i više nego dovoljan razlog da pokušate da personalizujete svaku vašu email poruku, a pogotovo ako vam je primarni cilj da uspostavite nove poslovne saradnje. Verujem da se u ovom trenutku pitate da li je to uopšte i moguće učiniti i da li će vam taj proces oduzeti previše vremena? Pisanje različitih poruka svakoj osobi u svakom slučaju iziskuje nešto više rada i truda od kreiranja identičnog sadržaja, ali na sreću, postoji nekoliko vrlo efikasnih metoda koje će vam olakšati (a i ubrzati) posao. Kada govorimo o samoj personalizaciji, možemo najpre reći da se ona može sprovesti na više različitih načina, a ovde ću nabrojati one koji se u praksi najčešće koriste:

1. Personalizacija na nivou pojedinca: ovaj nivo podrazumeva da sadržina poruke uključuje neke lične podatke o osobi kojoj se obraćate. Kada kažem lične, ne mislim da treba da iznosite informacije o nečijem privatnom životu, već da navedete neke njene/njegove karijerne uspehe, skorašnja unapređenja, neku nedavno osvojenu nagradu i tome slično.

2. Personalizacija na nivou kompanije: kada pričamo o ovom tipu personalizacije, mislimo na navođenje nekih podataka o kompaniji u kojoj određene osobe sa naše mejling liste rade, a oni se mogu odnositi na neku skorašnju vest o kompaniji, pojedini intervju ili izjavu koje su određeni zaposleni davali u poslednje vreme, neki novi važan projekat koji kompanija najavljuje, i tako dalje. S obzirom na to da se u ovom tipu mejla govori o kompaniji, a ne o pojedinačnoj osobi, kada jednom pripremite templejt možete ga koristiti za slanje mejlova različitim osobama koje rade u okviru iste kompanije. Ipak, vodite računa o tome da barem malo izmenite sadržaj poruke, a što je još važnije, da ih ni u kom slučaju ne šaljete u isto vreme (izbegavajte da to budu i isti dani) svim zaposlenima.

3. Personalizacija na nivou industrije: ovaj metod je definitivno najuopšteniji, što je i logično iz razloga što ovde ne pišemo sadržaj čak ni o samoj kompaniji već o celokupnoj industriji u okviru koje ona i njeni zaposleni posluju. Ovo znači da biste, na primer, ako se obraćate nekoj kompaniji koja radi u sektoru turizma, pisali određene detalje o toj industriji, a ne o konkretnoj kompaniji kojoj se obraćate. Kada se radi ova vrsta personalizacije obično se piše o nekim generalnim problemima koji postoje u nekoj industriji kako bismo uz to prezentovali i određena rešenja koja mi možemo da ponudimo nekoj firmi ili pojedincu.

Da se ponovo vratimo na primer industrije turizma; ako bismo, recimo, u ovom trenutku slali mejlove, verovatno bismo pomenuli to kako je pandemija koronavirusa izrazito negativno uticala na putovanja i kako je značajno umanjila profit turističkim agencijama, a naveli bismo i to kako mislimo da bi neka naša usluga ili proizvod mogli da pomognu u umanjenju nastale štete. Kao što je to slučaj i kod personalizacije na nivou industrije, i ovde vodite računa o tome da ne šaljete baš svakom zaposlenom identičnu poruku, a savetujem vam da čak izdvojite i nekoliko različitih tema i problema i da ih prezentujete osobama u zavisnosti od opisa njihovog radnog mesta.

Za bilo koji vid pisanja personalizovanih poruka da se odlučite, biće potrebno da pre njihovog sastavljanja i slanja uradite detaljno istraživanje, bilo o nekom pojedincu, kompaniji ili industriji. Potrebne informacije možete pronaći na različitim mestima, a preporučujem vam da, ako se obraćate određenim osobama, dobro proučite njihove LinkedIn profile (skoro svi ozbiljni poslovni ljudi imaju profile na ovoj mreži), a možete ispitati i to da li su u poslednjih nekoliko meseci davali neke izjave za medije, pisali članke, gostovali u radijskim i televizijskim emisijama i tome slično.

Sa druge strane, ako želite da pišete na nivou kompanije, onda imate još veći izvor podataka jer potrebne informacije o kompaniji možete videti na njihovom vebsajtu, stranicama na društvenim mrežama, u raznim novinama, emisijama, YouTube snimcima, a u nekim slučajevima ćete čak pronaći i određene forume na kojima se određena kompanija pominje. U svakom slučaju istražite i to da li je skoro osvojila neko vredno priznanje ili nagradu, da li priprema neki novi proizvod ili uslugu, a ne bi bilo loše ni da se pozabavite malo i njenom istorijom.

Ako želite da u svojim mejlovima govorite o nekoj konkretnoj industriji i izazovima sa kojima se suočava, preporuka je da temeljno analizirate sve detalje o njoj, problemima koji postoje, veličini konkurencije koja vlada unutar nje, popularnosti koju ima i tome slično. Ovde imate zaista veliki izbor za istraživanje pošto potrebne podatke možete pronaći svuda na internetu, u raznim novinskim člancima, emisijama, vestima, pa čak i u okviru nekih naučnih studija.

Kada sastavljate personalizovani mejl treba da se u svakom trenutku postavite na mesto osobe kojoj pišete i da se zapitate da li biste vi bili zainteresovani da dobijete mejl slične sadržine i da li biste odgovorili na njega. U današnje vreme kada je većina poslovnih ljudi jednostavno zatrpana ogromnom količinom mejlova koje dobija svakog dana, pravo je umeće istaći se i napisati poruku koja će privući pažnju.

Upravo zbog toga je izuzetno važno da osoba kojoj se obraćate stekne utisak da ste zaista razmišljali o njoj, kompaniji u kojoj radi ili industriji kojom se bavi, i da možete da joj pomognete da reši neki problem ili da postigne određene rezultate. Zbog toga je za pisanje kvalitetnog mejla, koji će zaista imati neki značaj, potrebno da temeljno analizirate tržište i istražite sve dostupne informacije kako biste znali šta treba da istaknete u poruci koju šaljete.

Email marketing dobija sve više na popularnosti iz razloga što se putem njega zaista mogu pronaći novi klijenti i uspostaviti veoma vredne saradnje, ali da bi se to postiglo potrebno je da zaista prepoznate nečiju potrebu i sastavite mejl koji će delovati kao da ste se dobro pripemili i kao da ste imali iskrenu nameru da se obratite baš nekoj konkretnoj osobi, a ne bilo kome čiju ste kontakt adresu pronašli. Čak i ako budete pisali sadržaj poruke na nivoima kompanije i industrije, nastojte da se i on, barem u maloj količini, razlikuje i da bude usmeren ka pravim osobama (donosiocima odluka, menadžerima, osoba zaduženim za neki konkretni zadatak u firmi i tome slično).

Kratak Rezime

Smisao ovog teksta bio je da se prođe kroz celokupan proces kreiranja jedne email kampanje, a na tom putu smo najpre objasnili zbog čega email marketing postaje sve popularniji i zašto na različitim profesionalnim portalima možemo pronaći sve veći broj oglasa za posao povezanih upravo sa ovom oblašću. Nakon toga, pažnju smo posvetili jednom izuzetno važnom delu koji se tiče različitih metoda za traženje mejlova, a u okviru ovog dela navela sam neke veoma korisne alate sa kojima sam lično imala sjajna iskustva. Ti alati obuhvataju kako one koji nam pomažu da pronađemo nečiju mejl adresu, tako i one koji služe za proveru validnosti samih mejlova, a videli smo i jedan dobar primer alata u okviru kojeg se kreiraju kampanje i šalju poruke željenim kontaktima.

Istraživanje tržišta i traženje mejlova često predstavljaju posao za sebe, a određena radna mesta čak i iziskuju osobe koje se detaljno bave samo ovim poslom. Već ovo dovoljno jasno govori o tome koliko je ovo zahtevan zadatak i koliko truda je potrebno uložiti u sastavljanje kvalitetne baze kontakata kojima ćemo kasnije slati poruke i sa kojima ćemo pokušati da uspostavimo određeni vid profesionalne saradnje. Kao što sam to već i rekla, prilikom ispitivanja dobro bi bilo da na neki način segmentirate tržište i izdvojite mali broj industrija na koje ćete se inicijalno fokusirati. Nakon što odaberete željene industrije možete pronaći kompanije koje posluju unutar njih i na kraju izdvojiti konkretne osobe koje će činiti deo vaše email kampanje.

Kada govorimo o poslednjem delu koji se odnosi na slanje samih mejlova, važno je istaći da, iako na prvi pogled sastavljanje sadržine mejla možda deluje jednostavno, sa određenom slobodom mogu tvrditi da u praksi to baš i nije tako. Da bi vaši mejlovi imali smisla i da biste dobili željene odgovore na njih, treba da ih napišete tako da privlače pažnju i da se istaknu u moru drugih mejlova koje vaši kontakti svakodnevno dobijaju. Upravo zbog toga sam i pisala o metodama personalizacije mejla koje će vam pomoći da vaše poruke deluju iskreno i ozbiljno, i da ne ostavljaju utisak nekog generičkog sadržaja koji se šalje na više različitih adresa istovremeno.

U nekim od narednih tekstova, nastavićemo priču o ovoj temi i u više detalja opisati nabrojane procese, alate i metode. Do tada, ako vam je potrebna pomoć ili dodatni savet, možete me kontaktirati u svakom trenutku, a pozivam vas i da se prijavite na Newsletter u okviru kojeg ću slati ekskluzivan sadržaj onima koji se nalaze na mojoj mejling listi. :)