Digitalni marketing nesumnjivo je sfera poslovanja koja vremenom dobija sve više na popularnosti i kojom sve veći broj ljudi želi profesionalno da se bavi. Kada čitamo ili slušamo o marketingu, uglavnom možemo naići samo na pozitivne stvari ili pronaći informacije koje se tiču samog opisa posla i njegove prirode. Ovo u svakom slučaju može biti korisno, pogotovo onima koji tek kreću da grade karijeru u ovoj sferi, ali se ipak čini da nešto nedostaje kako bi cela priča oko ove oblasti bila kompletna.

Kao neko ko se već nekoliko godina bavi digitalnim marketingom i prati druge pojedince i kompanije iz iste industrije, primetila sam da skoro niko ne govori o onoj drugoj, "mračnijoj" strani ove sfere, a koja se ogleda u pojedinim problemima koji prete da naruše ne samo ugled digitalnog marketinga, već i svih onih koji žive od njega. Bilo kojim poslom da se bavite neminovno je da ćete naići na pojedince koji su vrlo odgovorni i ozbiljni, ali i na one koji su krajnje neprofesionalni i nemarni. Nažalost, oni sa kojima ste imali loša iskustva često ostavljaju jači utisak što u krajnjem slučaju može rezultovati time da se neka oblast generalizuje i da pomislite da su sve osobe koje se bave nekim poslom neodgovorne i krajnje nepogodne za saradnju.

Upravo iz gore navedenog razloga sam odlučila da ovaj tekst posvetim svim onim glavnim nedostacima koje skoro svakodnevno uočavam u ovom poslu kako bih pokušala da objasnim da postoji i drugačiji način rada i da nije sve onako kako se možda na prvi pogled čini. Cilj ovog teksta nije kritika zato što ona sama po sebi ne znači ništa, već određena vrsta razmišljanja o tome kako bi pomenute mane mogle da se uklone ili bar umanje.

Slično kao što je to slučaj i u privatnom životu, najosetljiviji smo i najviše nam je stalo da unapredimo ono što najviše volimo i baš zbog toga želim da pišem o ovoj temi kako bih sa vama podelila ono što ja smatram trenutnim problemima u oblasti digitalnog marketinga. Cilj mi je i da vam na neki način objasnim kako da na ih na vreme prepoznate i izbegnete situaciju da budete razočarani ili prevareni (u zavisnosti od toga da li ste neko ko se bavi ovim poslom ili plaća neku marketinšku uslugu).

Radi boljeg i preciznijeg objašnjenja, probleme ću podeliti u tri različita aspekta prema onome na šta se odnose i u čemu se u najvećoj meri ogledaju. Svi ovi aspekti su umnogome prisutni, a posebno poslednjih nekoliko godina kada su društveni mediji doživeli veliku ekspanziju i kada se značajno proširila mreža ljudi koja se ovim poslom bavi. U narednih nekoliko pasusa navešću šta tačno smatram manama u svim pomenutim delovima, a pokušaću i da opišem kako ja smatram da bi pojedini problemi mogli da se reše.

Promotivni Aspekt

Kada govorim o promotivnom aspektu digitalnog marketinga, prvenstveno mislim na sve one stvari vezane za promociju ovog posla i različitih tipova usluga koje se u okviru njega nude. Pojedini marketari u želji da što brže i lakše dođu do novih poslova i klijenata često prenaglašavaju svoja znanja i veštine i daju obećanja koja jednostavno ne mogu ispuniti. Verujem da ste već imali priliku da vidite rečenice poput "Obezbedićemo vam prvo mesto na Google-u", "Uz ovih nekoliko trikova lajkovi će sami krenuti da stižu" i tome slično. Ove tvrdnje najčešće nemaju nikakvo pokriće i u praksi su teško ostvarive, pa vrlo lako dolazi do razočarenja kod pojedinaca i kompanija koji su angažovali one marketare koji su im obećavali ovakve nerealne rezultate.

Jedan od najvećih izazova sa kojim se suočavaju svi oni koji žele ozbiljno da se bave digitalnim marketingom jeste taj kako da se istaknu u gomili nekvalitetnog sadržaja, i kako da objasne ljudima koliko je ova oblast zaista važna. U današnje vreme, kada smo preplavljeni senzacionalističkim objavama na društvenim mrežama, nije ni čudno što se stiče generalni utisak kako je marketing prepun šarlatanstva i kako je teško uspostaviti odnos poverenja sa nekim marketarom.

Iako priroda marketinga jeste takva da se stvari ponekada čak i prenaglašavaju kako bi se istakla neka poenta, ona u svakom trenutku mora biti istinitita. Nije problem služiti se primamljivim vizualima, tekstovima koji privlače pažnju, atraktivnim pozivom na akciju, ali jeste predstavljanje sebe ili svoje kompanije u lažnom svetlu i nuđenje usluga koje se ne mogu realizovati.

Zbog pojedinca koji se služe trikovima kako bi privukli nove klijente, čak i oni koji se ozbiljno bave marketingom mogu imati velike probleme. Oni se u najvećoj meri ogledaju u tome što je veoma teško objasniti kako se značajni rezultati ne postižu preko noći onima koji su svakodnevno okruženi informacijama o tome kako je to moguće. I sama sam se susrela sa klijentima koji su zahtevali od mene da im, recimo, omogućim da budu rangirani na prvom mestu na Google-u, a to, naravno, nisam mogla da im obećam. Ti klijenti se onda uglavnom okreću onima koji tvrde da im to mogu obezbediti, ali se vrlo brzo razočaraju kada shvate da veliki broj stvari ne funkcioniše onako kako se to predstavlja na internetu.

Još jedna značajna posledica loše promocije marketinga, donekle povezana sa prethodno pomenutom pričom, jeste i to što u poslednje vreme mnogi koji se ne bave profesionalno ovim poslom smatraju kako je on krajnje lak i kako nije potrebno da angažuju eksperta za ovu oblast kako bi im pomogao u razvijanju biznisa, već da sve to mogu da odrade i sami. Istina je da određene delove marketinga nije teško savladati, ali ako neko želi da zaista profitira od reklamiranja i internet oglasa, potrebno je da barem deo posla prosledi osobi koja se time bavi godinama, a nekad čak i decenijama.

Iz ličnog iskustva znam da mnogi klijenti pogotovo na našim prostorima misle kako je besmisleno da plaćaju nekoga da im vodi Facebook ili Google kampanje ili da, na primer, radi na boljem rangiranju njihovog sajta. Jedan od ključnih razloga za ovakav stav jeste upravo to što se na internetu stvorilo opšte mišljenje o tome kako je sam proces kreiranja i vođenja oglasnih kampanja jednostavan i da se može brzo naučiti, kao i da svako može uspešno ovim poslom da se bavi.

Promocija samog digitalnog marketinga mora biti bazirana na realističnosti i iskrenosti, kako bi zaista imala smisla. Nije poenta u jurnjavi za brzom zaradom i prečicama do uspeha, iz prostog razloga što takav pristup u praksi, naročito na duge staze, jednostavno ne može da uspe. Nekvalitetna usluga se uvek na kraju otkrije, koliko god da je nečija internet prezentacija u početku bila primamljiva i atraktivna. Zbog toga, ako želite zaista da uspete u ovom poslu, savetujem vam da budete strpljivi i da ne jurite isključivo za profitom, već da prvenstveno vodite računa i o svom imidžu i utisku koji ostavljate, i to će vam se dugoročno sasvim izvesno isplatiti.

Tehnički Aspekt

Drugi značajan problem koji želim da istaknem u ovom tekstu odnosi se na tehnički aspekt digitalnog marketinga. Šta želim da kažem kada pominjem da postoje određeni nedostaci i u ovom delu posla? Pre svega to da trenutno nema dovoljno kvalitetnog tehničkog sadržaja na internetu (pogotovu besplatnog) i da većinski preovlađuju popularni marketinški tekstovi koji se uglavnom odnose na trenutne trendove i eventualno neke popularne trikove. Može se čak reći i da je prava retkost naići na edukativni sadržaj putem kojeg je zaista moguće nešto naučiti, a razlog je taj što se, u želji za što većim brojem lajkova i komentara, marketari uglavnom okreću nekim jednostavnijim, "life coach" tipovima saveta. Rezultat toga je hiperprodukcija razuđenog, nekonkretnog i uglavnom beskorisnog sadržaja.

Ovo samo po sebi ne znači da ne postoje ljudi koji se trude da ono što napišu i objave bude krajnje profesionalno i koji zaista pomažu razvitku marketinške zajednice. Ono što želim da istaknem jeste to da su oni više izuzetak nego pravilo. Generalni utisak koji se stiče jeste taj da se prilikom pisanja sadržaja mnogo više razmišlja o tome kako će publika reagovati na njega i da li će sam sadržaj ostvariti zadovoljavajući broj interakcija, a mnogo manje da li on zaista doprinosi usavršavanju nečijeg znanja. Baš iz ovog razloga može se reći da smo okruženi proizvoljnim tekstovima i video klipovima na temu marketinga na kojima se jednostavno primećuje da nisu dovoljno dobro osmišljeni, već da su kreirani sa prvenstvenom namerom da budu popularni.

Jedan od ključnih razloga zbog kojih postoji problem sa tehničkim aspektom marketinga jeste taj što su i sami kreatori sadržaja vrlo često amateri koji samo pokušavaju da prodaju svoj proizvod ili uslugu. Ovaj deo je donekle povezan sa promotivnim delom o kojem sam govorila u prethodnom poglavlju na taj način što lažno predstavljanje i preuveličavanje dovode do krajnje nekvalitetnih marketinških materijala. U toj nepresušnoj trci za što većim profitom ili što bržim rezultatima nije retkost da se plasiraju čak i netačne ili polovične informacije, što može imati značajne posledice po one koji tek ulaze u ovaj posao, ali i za klijente koji treba da angažuju marketara koji nije dovoljno stručan.

Lično mogu da priznam da me je na pokretanje sopstvenog projekta i bloga u najvećoj meri navelo upravo to što sam primetila da je generalno veoma teško da doći do profesionalnog sadržaja koji može pomoći u unapređivanju ključnih tehničkih veština u oblasti digitalnog marketinga. Nažalost, retko ko se dubinski posvećuje poslu edukacije vršeći detaljna istraživanje pre nego što krene da kreira neki vid sadržaja koji kasnije prezentuje na digitalnim kanalima.

Kada sam sama krenula da pišem tekstove koji za glavni cilj imaju podučavanje drugih, shvatila sam da to nije nimalo lak zadatak, ali sa druge strane, to ni u kom slučaju nije opravdanje za manjak profesionalnih objava, tekstova i video tutorijala. Ukoliko neko nije spreman da se posveti ovom poslu, moje mišljenje je da je bolje da ni ne započinje sa njim, nego da ga odrađuje laički i traljavo.

Od stepena tehničkog znanja koje posedujete ne zavisi samo potencijal prenošenja znanja, već i vaša sposobnost za uspostavljanje ozbiljnije poslovne saradnje. Na našim prostorima je još uvek ustaljeno mišljenje da ono što smatrate kvalitetnim, nipošto ne treba da delite besplatno, što verovatno i uzrokuje loše stanje ove sfere digitalnog marketinga. Srećom, postoje i izuzetni pojedinci koji se trude da ovakvo stanje stvari promene i koji sa izvesnim entuzijazmom svoje znanje nesebično nude drugima, ali kao što sam već rekla, problem je taj što ih ima veoma malo. Kako bi neko zaista prepoznao kvalitet onoga što radite, dobra ideja je da ono što ste naučili ponekad podelite sa drugima (learning in public approach), a ako ste nešto ambiciozniji, onda bi to trebalo raditi na jedan profesionalan i originalan način. Moj stav je da formula: kvalitetni besplatni sadržaji + naplaćivanje profesionalnih usluga – dugoročno donosi najbolje rezultate, i vama i zajednici koje ste deo.

Logički Aspekt

Još jedan značajan aspekt digitalnog marketinga u kojem takođe postoje određeni problemi i nedostaci odnosi se na samu logiku prezentovanja određenih marketinških tema. Svi oni koji imaju bilo kakav dodir sa marketingom znaju koliko je ova oblast široka i koliko različitih tipova usluga postoji u okviru nje. Čak i ljudi koji su u ovom poslu već neko vreme nisu u potpunosti sigurni da li, recimo, SEO spada u marketing ili se više vezuje za develompment. Jedan od primarnih razloga ove konfuzije jeste taj što ne postoji dovoljno orijentacije kada se govori o marketinškim temama, već se čini kao da su sve one razbacane bez jasnog konteksta i pojašnjenja njihove međusobne povezanosti.

Neko ko tek počinje da se bavi ovim poslom ustvari ni ne zna šta sve treba da nauči i koji sve tipovi marketinga postoje. Za razliku od nekih drugih profesija gde postoji jasnija linija između početka i kraja učenja, u marketingu to nikako nije slučaj. Iako je istina da je vrlo zahtevan zadatak razložiti različite delove marketinga i objasniti kako svi oni zajedno formiraju jednu kompaktnu celinu, čini se kako niko, kako kod nas, a tako i na globalnom nivou, uopšte nije ni pokušao da ovako nešto uradi.

Osim toga što je "razbacanost" marketinga problematična za one koji se njime bave, ništa bolja situacija nije ni sa onima koji neku marketinšku uslugu treba da kupe. Pojedinci ili kompanije koji žele da se reklamiraju na internetu nisu sigurni koju vrstu usluge treba da odaberu i da li bi bilo dobro da ih kombinuju ili da se odluče samo za neku od njih. Mnogi su, na primer, čuli kako je oglašavanje na Google-u popularno i žele da angažuju nekoga da im taj posao obavlja iako možda za prirodu njihovog posla ova vrsta oglašavanja nije najbolji izbor. Kada bi marketari mogli i hteli da im objasne kako koja oblast internet reklamiranja funkcioniše bilo bi im znatno lakše da donesu pravu odluku, ali se čini kako ni oni koji se bave ovim poslom nisu sigurni šta tačno treba da preporuče.

Kada govorimo o logičkom aspektu, neophodno je pomenuti i to kako ni sami marketinški pojmovi koji su veoma važni za razumevanje procesa rada i praćenje rezulatata nisu dovoljno jasni, niti precizno definisani. Čak i kada se nađu određene definicije nije dovoljno objašnjeno kom delu marketinga pripadaju, niti kako su uvezane sa ostalim marketinškim terminima. Zbog ovoga se stvara utisak opšte konfuzije gde mnogi ne znaju šta bi tačno trebalo da rade, kojim putem da krenu, gde da usmere novac u oglašavanje i tome slično. Isto tako, marketing u pojedinim trenucima zaista deluje kao nepregledna celina koja nudi na hiljade različitih opcija, što može delovati prilično obeshrabrujuće za one koji tek planiraju da rade i žive od ovog posla.

Činjenica jeste da je na logičkom aspektu marketinga najteže raditi i da ovaj deo posla predstavlja ogroman izazov. Jedan od zadataka koji sam postavila samoj sebi u skorijoj budućnosti jeste da pokušam da na neki način "razrešim" ovaj deo, odnosno da probam da napravim određeni vid putokaza kroz različite marketinške oblasti. U ovom trenuku ne mogu da vam garantujem koliko ću u tom poduhvatu uspeti, ali mogu da obećam da ću uložiti maksimalnu količinu snage i energije kako bih barem malo olakšala razumevanje jedne kompleksne oblasti kao što je to digitalni marketing.

Rezime

Primarna tendencija ovog teksta bila je isticanje problema za koje smatram da trenutno predstavljaju najveću opasnost po očuvanje integriteta digitalnog marketinga. Kao što sam to do sada više puta ponovila, namera mi nije bila da kritikujem nekog, već da podstaknem na određenu vrstu razmišljanja i diskusije kako bismo zajednički došli do određenih rešenja za navedene nedostatke. Kada u nekoj oblasti ili poslu postoje problemi, to se retko kada tiče samog nekog pojedinca, već mnogo češće ima uticaja na čitavu zajednicu.

Ovo znači da ukoliko neki marketar, na primer, ozbiljno ugrozi posao svog klijenta, ako internetom širi lažne i senzacionalističke objave ili ukoliko, recimo, nije u dovoljnoj meri stručan za ovaj posao, to može ostaviti manje ili veće posledice i na sve ostale ljude koji se marketingom bave iz razloga što se stvara atmosfera opšteg nepoverenja.

Da sumiram, problemi o kojima sam govorila prvenstveno se odnose na promotivni aspekt, odnosno na to kako se sam marketing prezentuje na različitim društvenim mrežama i sajtovima. Ovde se često mogu videti preuveličane garancije i nerealna obećanja koja za glavni cilj imaju što brže privlačenje što većeg broja klijenata. Zbog pojave ovakvih informacija stiče se utisak da je marketing prepun obmana i šarlatanstva.

Sa druge strane, značajni nedostaci vidljivi su i kada je u pitanju tehnički aspekt iz razloga što ne postoji dovoljno kvalitetnog sadržaja, a posebno ne onog koji se deli besplatno. Ono što preovlađuje jesu popularni sadržaji i oni sadržaji koji privlače veliki broj interakcija, a pojedinci se koriste čak i metodom pisanja o nekim kontroverznim temama, a sve u svrhu privlačenja dodatne pažnje. Oni koji žele da se edukuju o marketingu primorani su da plaćaju skupe kurseve ili da se okrenu materijalima na engleskom jeziku.

Još jedan aspekt koji sam navela u prethodnom delu teksta odnosi se na samu logiku marketinga, odnosno na to kako je njegove različite vidove veoma teško spojiti u jednu zaokruženu celinu. Trenutno stanje je takvo da se čini da je sve razbacano i nepovezano pa dolazimo do toga da je čak i iskusnijim marketarima teško da uhvate korak i sagledaju sve ono što nam digitalni marketing nudi. Kako bi se ovaj problem razrešio potrebno je raditi na detaljnom pojašnjenju svih bitnih pojmova i pravljenju neke vrste marketinške mapa koja bi služila za bolju orijentaciju.

Stavovi izneti u ovom tekstu predstavljaju moja lična razmišljanja na ovu temu i ne mogu se generalizovati kao opšte mišljenje. Šta su za vas najveći problemi digitalnog marketinga današnjice? Javite mi putem kontakt forme ili poruke/komentara na nekoj od društvenih mreža. :)