Razlika Između Search i Display Google Oglasa

U ovom tekstu saznaćemo koja je razlika između Search i Display oglasa, kao i koje benefite ovakvi tipovi oglasa donose.

Author image
Klara Pelhe
Datum ažuriranja
Datum objave
Prva objava:
Vreme čitanja: 31 min.
Featured blog post image

Online oglašavanje nudi nam mnogo prednosti koje su pre svega nekoliko decenija bile potpuno nezamislive, a kao jedna od najvećih definitivno se ističe ta što nam ovaj vid marketinga omogućava da se direktno obratimo onoj publici koja je zainteresovana za naše proizvode ili usluge. Dok je ranije marketing bio prilično nedefinisan i široko usmeren, danas imamo tu neverovatnu priliku da sami odredimo do kojih ljudi će naša reklama stići i na taj način značajno povećamo šansu za unapređenje poslovanja.

Osim ovoga, možemo da biramo i između različitih digitalnih kanala putem kojih ćemo kreirati i plasirati naše oglase, a u okviru ovog teksta detaljnije ćemo se baviti Google reklamama i predstaviti dva osnovna tipa kampanja koje se u praksi najučestalije koriste. U poslednjih nekoliko godina, a naročita od početka pandemije koronavirusa, fizičke radnje su u velikoj meri zamenjene online kupovinom i značajan broj ljudi pretražuje razne proizvode i usluge upravo putem Google-a zbog čega i oglasi koji se pojavljuju u okviru ovog pretraživača postaju sve popularniji i donose sve više potencijalnih poslovnih prilika.

Kampanje napravljene u okviru Google Ads alata omogućavaju nam da iskoristimo sve prednosti online oglašavanja - da kreiramo oglase po našoj meri, da ih plasiramo pravoj publici, preko pravih kanala i u pravo vreme. U zavisnosti od ciljeva koje imamo i toga koliko brzo želimo da postignemo rezultate, možemo praviti različite vrste kampanja i reklame prikazivati u vidu teksta, vizuelnih banera, šoping kataloga i tome slično.

Ono što se možda može istaći kao najveći benefit Google promovisanja jeste to što u ovom slučaju plaćamo samo ako zaista ostvarimo određeni cilj sa našim oglasom, odnosno tek kad neko klikne na njega. Za razliku od mnogih vidova tradicionalnog marketinga, poput bilborda, tv ili radio reklama, lifleta i tome slično, gde se plaćanje vrši unapred bez obzira na stepen ostvarenih rezultata, Google nam nudi savršenu priliku da kontrolišemo naše troškove i ulaganja. Ovo pruža i određeni osećaj sigurnosti iz razloga što plaćamo samo za konkretne rezultate čime se smanjuje rizik od beskorisnog trošenja novca.

Još jedna značajna mogućnost koju nam Google Ads nudi ogleda se u prilici da posmatramo i analiziramo naše rezultate, što je isto nešto što, recimo, tradicionalni marketing nije u prilici da nam ponudi. Kada pravimo Google reklame možemo vrlo lako da vidimo koliko su klikova ostvarile, a osim toga, ukoliko to želimo, dobijamo šansu i da pratimo neku konkretnu aktivnost poput količine prodaje određenih proizvoda, broja dobijenih upita putem kontakt forme, i tome slično. Ove mogućnosti su nam dostupne koji god tip kampanje da odaberemo zbog čega i možemo eksperimentisati sa različitim vidovima oglašavanja u okviru ovog alata.

Primarna svrha ovog teksta jeste upoznavanje sa svim glavnim karakteristikama najčešće korišćenih Google kampanje i isticanje glavnih prednosti kako Search Network, tako i Display oglasa. Čak ni iskusni marketari koji se godinama bave ovim poslom nisu uvek sigurni koji tip oglasa treba da naprave kako bi ostvarili najbolje rezultate, a moj cilj biće da pokušam da vam pomognem da donesete najbolju odluku u skladu sa vašim konkretnim potrebama. Izbor prave vrste kampanje može biti ključan zato što će vam to omogućiti da brže postignete željene ciljeve i to sa manjom količinom uloženog novca.

Nakon ovog inicijalnog uvoda verujem da postavljate sledeća pitanja: Koja je glavna razlika između Search i Display oglasa? Kako da znate koja vrsta oglasa je najbolja za vas? Koje prednosti donosi jedna, a koje druga vrsta oglašavanja? Odgovore možete pronaći u narednim odeljcima ovog teksta što će vam na kraju i olakšati da izaberete najadekvatniji tip Google reklamiranja za vas.

Šta Su Google Search Network Oglasi?

Najkraći i najjednostavniji odgovor bio bi da su to svi oni oglasi koji se u okviru Google pretraga pojavljuju korisnicima nakon pretrage neke specifične ključne reči ili fraze. Njihov sadržaj je tekstualnog karaktera, što znači da se sastoje iz naslova i nekoliko redova deskriptivnog opisa, a moguće je dodati i pojedine pozive na akciju na samom kraju oglasa. Search Network kampanje su najbazičnije vrste kampanja koje se mogu kreirati u okviru Google Ads alata iz razloga što se sastoje isključivo iz teksta i što se prikazuju direktno na ovom pretraživaču. Kako bi željena publika mogla da vidi vaš oglas prilikom pretrage pojedine fraze neophodno je da targetirate relevantne ključne reči i sastavite tekst oglasa koji će jednostavno privlačiti klikove.

Ukoliko se osvrnemo na konkretan primer možemo videti šta se, recimo, pojavljuje u Google pretrazi kada se istražuje termin "igračke za dvorište". U ovom konkretnom slučaju kompanija Klik Klak je postigla najveći uspeh i njihov oglas se pojavljuje u samom vrhu pretrage. Ono što je veoma bitno naglasiti na ovom mestu jeste to da se Search Network oglasi prikazuju samo onim korisnicima koji ne koriste nikakv vid ad blokera na kompjuteru ili telefonu (što veliki broj ljudi još uvek ne praktikuje). Kao što to možete primetiti, u ovom oglasu najpre vidimo nekoliko različitih naslova, zatim nekoliko rečenica dodatnog teksta, dok se na kraju pojavljuju takozvane ekstenzije oglasa u vidu linkova koji vode ka određenim stranicama sajta, kao i broj telefona putem kojeg je moguće kontaktirati firmu.

search network oglas primer

O samom načinu kreiranja ove vrste oglasa više detalja možete pronaći u narednoj sekciji teksta, a ono što na ovom mestu treba dodatno da se razradi jeste to koje sve benefite možete postići njihovim korišćenjem. Ukoliko napišete kvalitetan oglas, targetirate adekvatnu publiku i uložite optimalnu količinu novca u reklamiranje, Search Network oglasi mogu u velikoj meri unaprediti vaš biznis i doneti vam nove prihode. Njihova najveća prednost ogleda se u tome što možete iskoristiti ključne reči koje najbolje odgovaraju prirodi vašeg poslovanja kako biste došli baš do onih kojima je potreban neki vaš proizvod ili usluga, a među ostalim važnim benefitima možemo navesti i sledeće:

  • Ako sastavite kvalitetan tekst oglasa, pronađete najadekvatnije ključne reči i uložite optimalan budžet, možete relativno lako prevazići konkurente (lakše nego što je to slučaj na nekim drugim kanalima).
  • Sa ovom vrstom oglasa dobijate priliku da targetirate publiku na osnovu mnogobrojnih kriterijuma - njihovih interesovanja, demografije, lokacije, uređaja koji koriste, sajtova koje posećuju i tome slično.
  • Nudi vam se mogućnost da kreirate više različitih oglasa koji se naizmenično prikazuju vašoj publici što vam daje dodatnu priliku za kreativnost i eksperimentisanje.
  • Možete vrlo lako izmeriti postignute rezultate i uočiti da li nešto treba da promenite u okviru oglasa ili sajta ka kojem vode oglasi kako bi samo reklamiranje imalo bolji efekat.
  • Pomoću posmatranja određenih parametara možete brzo saznati šta funkcioniše dobro, kao i to šta bi trebalo izmeniti u oglasima i vašem online nastupu što vam u krajnjoj liniji omogućava i da napravite adekvatnu strategiju poslovanja.

Kao što i sami vidite, Search Network oglasi imaju razne potencijale i nude mnogo prilika samo ih je potrebno pravilno koristiti i znati u kojim situacijama i za koje tipove poslovanja su dobar izbor o čemu ćemo detaljnije govoriti u nastavku.

Kako Se Prave Search Network Oglasi?

Iako je primaran cilj ovog dela teksta da se objasne svrha i benefiti Google Search Network oglasa, ipak ćemo se za trenutak kratko osvrnuti i na to kako izgleda proces njihovog kreiranja, što posebno može biti korisno za početnike u ovom poslu. Da biste napravili i pokrenuli ovaj tip oglasa potrebno je da najpre imate otvoren Google Ads nalog, da se ulogujete na njega i kliknete na opciju za dodavanja nove kampanje (prikazuje se u gornjem levom uglu u vidu ‘+‘ dugmeta). Nakon tog koraka, treba da izaberete cilj vaše kampanje (prodaja, poseta sajtu, vidljivost...) i da kao tip kampanje odaberete Search opciju.

Kada završite sa inicijalnim podešavanjima i uneste URL link sajta ka kojem će voditi vaši oglasi, pojaviće vam se novi prozor u okviru kojeg ćete podesiti vašu kampanju. U ovom delu najpre ćete uneti ime kampanje, a zatim odrediti opcije poput lokacije na kojoj vaša publika živi ili boravi i gde će se vaši oglasi plasirati. Odmah nakon toga prećićete na deo koji se tiče detaljnijeg određenja publike koju želite da targetirate i ovde ćete imati priliku da navedete njeno interesovanje, osnovne karakteristike poput pola i godina starosti, a ukoliko budete zainteresovani za detaljnija podešavanja bićete u mogućnosti da selektujete publiku i putem uređaja koje koriste, sajtova koje posećuje, njihovih navika i ponašanja na internetu, pa čak i prihoda koje ostvaruju.

search network oglasi podesavanja

Važan deo podešavanja Search Network oglasa čini i određivanje budžeta kao i prave bidding strategije. S obzirom na to da je ovaj aspekt prilično kompleksan, ukoliko vas zanima više detalja o ovoj temi savetujem vam da pročitate ovaj tekst jer se u njemu bavim upravo ovom temom. Nakon što pravilno postavite budžet i odredite najbolju strategiju njegove raspodele, prećićete na kreativan deo vašeg oglasa. Na ovom mestu ćete imati priliku da sastavite tekst vašeg oglasa, a za najbolje rezultate preporuka je da koristite takozvane responsive oglase, odnosno one oglase koji poseduju više različitih naslova i opisa koji se naizmenično vrte i u drugačijem formatu prikazuju korisnicima.

Prema najnovijoj politici kompanije Google, imate mogućnost da napišete između 3 i 15 naslova dužine do 30 karaktera i do 4 dodatna opisa oglasa, od kojih svaki može biti dugačak maksimalno 90 karaktera. Pored ovoga dobro bi bilo da koristite i pojedine ekstenzije oglasa koje se često prikazuju na samom dnu oglasa, a nudi vam se da dodate broj telefona, linkove ka pojedinim stranicama sajta, neke specijalne ponude i akcije i tako dalje. O tome da li će se ove ekstenzije zaista i prikazati korisnicima odlučuju sami algoritmi (to što ih definišete ne znači automatski da će se uvek i svuda pojavljivati), ali što više različitih ekstenzija dodate, imaćete veću šansu da one zaista postanu sastavni deo vašeg oglasa.

Sada kada smo videli neke od najbitnijih karakteristika Search kampanja, pravo je vreme da vidimo za koje tipove kompanija i poslovanja mogu biti pravi izbor.

Ko Bi Trebalo Da Koristi Search Network Oglase?

Nakon što smo videli šta su zapravo Search Network oglasi, kako se kreiraju i koje benefite mogu da donesu, krajnje je vreme da se osvrnemo i na to ko bi trebalo da ih koristi u svrhu promocije svog biznisa. Kao što sam to pomenula ranije, različiti tipovi oglasa i kampanja odgovaraju različitim kompanijama i pojedincima, a jedna od glavnih svrha ovog teksta jeste da vam pomogne da shvatite šta bi bio najbolji izbor za vaše potrebe.

U praksi se često dešava da određene firme ili brendovi žele da isprobaju neki vid promocija samo zato što misle da su popularni ili zato što su čuli da je neko drugi imao uspeha sa njima, bez razmišljanja o tome kako bi to konkretno uticalo na njihovo poslovanje. Upravo zbog toga na ovom mestu želim da navedem koje su to glavne situacije u kojima se preporučuje pravljenje Search Network oglasa i kada oni zaista mogu doneti željene rezultate:

  • Kada imate ograničen budžet na raspolaganju: Ukoliko tek počinjete sa online oglašavanjem i imate prilično ograničen budžet, preporuka je da krenete sa Search Network oglasima iz razloga što vam oni mogu doneti kvalitetne rezultate i uz manju količinu uloženog novca. Zato, ako niste u prilici da date veliku sumu za reklamiranje, ne odustajte i ne čekajte bolje dane već slobodno kreirajte ovaj tip oglasa. Vidljivost će vam biti veća, broj poseta sajtu će rasti, a samim tim će napredovati i vaša zarada.
  • Kada vam je organski saobraćaj loš: Iako je SEO nešto na čemu definitivno treba raditi, mnoge kompanije nemaju taj luksuz da čekaju da njihov sajt zadobije dobro organsko rangiranje već su im potrebni brzi rezultati. Ako se i vi pronalazite u ovome, Search Network oglasi su pravi izbor za vas jer ćete doći do široke publike, dobićete veći broj klikova i brže uspostaviti nove poslovne saradnje.
  • Kada želite da dođete do specifične publike: Ako želite da svoje oglase plasirate specifičnoj grupi ljudi ili ako, recimo, vaš biznis zavisi od fizičke lokacije na kojoj poslujete i potrebno vam je da dođete do ljudi koji žive u određenom okruženju, Search Network oglasi će vam pomoći da ostvarite ove ciljeve. Kao što ste mogli da vidite i u ranijim delovima ovog teksta, ova vrsta oglašavanja nudi zaista raznovrsne opcije targetiranja što znači da možete imati visok stepen kontrole nad time kome će se vaši oglasi prikazivati.
  • Kada prodajete ili nudite nešto za čim postoji svakodnevna potreba: Postoje određene profesije, poput recimo vodoinstalatera, mehaničara, majstora, prevoznika, pa čak i advokata i lekara čije usluge su ljudima veoma često potrebne. Svi oni koji hitno treba da pronađu neku uslugu će se prvo okrenuti Google pretrazi i u okviru nje pokušati da pronađu osobu ili kompaniju koja može da reši njihove probleme. Stoga, ako je priroda vašeg posla takva da vas ljudi svakodnevno zovu i angažuju, Search kampanje treba da čine osnov vašeg online reklamiranja.
  • Kada nameravate da dođete do novih kontakata: Search oglasi ne samo da vam mogu pomoći da brže dođete do novih kupaca ili korisnika, već vam takođe omogućavaju da napravite kvalitetnu bazu kontakata na osnovu koje možete bazirati vaše naredne korake u procesu marketinga. Čak iako vas pozove neko ko nema nameru da odmah kupi neki proizvod ili vas angažuje za neku uslugu, kontakt podatke takvih osoba možete sačuvati i iskoristiti za dodatne vidove promocije u budućnosti.

Razloga za korišćenje Search Network oglasa ima zaista mnogo i nije bilo moguće navesti ih sve na ovom mestu, ali sam odlučila da navedem one koji su najvažniji i koji se u praksi najčešće sreću.

Šta Su Display Oglasi?

Nakon što smo videli šta su i kako funkcionišu Search Network oglasi, došlo je vreme da pažnju posvetimo i Display oglasima koji se takođe veoma često koriste i koji u poslednje vreme dobijaju na sve većoj popularnosti. Za razliku od Search oglasa koji su veoma bazični i čiji sadržaj je potpuno tekstualne forme, Display oglasi su nešto kompleksniji i primarno se zasnivaju na vizuelnom predstavljanju. Osim ovoga, jedna od najvećih razlika ogleda se u tome što se Display oglasi ne pojavljuju direktno u Google pretrazi već na različitim sajtovima širom interneta, kao i na partnerskim mrežama Google-a što znači da je rejon njihovog prikazivanja mnogo širi, a to daje i nove prilike i mogućnosti.

Za razliku od Search Network oglasa koji se korisnicima prikazuju tek nakon pretrage neke specifične ključne reči i koji, na neki način, zahtevaju da publika sama dođe do nas, Display kampanje nam omogućavaju da oglase plasiramo direktno pred nju. Da bi neko video naš Search Network oglas potrebno je da ima direktnu potrebu za onim što prodajemo i nudimo, dok se Display oglasi prikazuju i onim ljudima koji nemaju trenutnu želju da nas kontaktiraju, kao i onima koji možda nisu ni svesni da im je potrebno baš ono što možemo da im pružimo. Ovo u stvari znači da ove kampanje imaju ogroman uticaj na podizanje svesti o brendu i na dolaženje do što šire publike, što u mnogim okolnostima može biti i te kako korisno.

Ono što je takođe veoma pogodno kod ovog tipa oglasa jeste to što se mogu kreirati u različitim vidovima i formatima što nudi dodatnu mogućnost za ispoljavanje kreativnosti. Od toga koja forma će se koristiti zavisi i na kojim kanalima će se ovi oglasi prikazivati, a glavne opcije koje nam se nude prilikom kreiranja Display kampanja jesu:

  • Tekstualni oglasi –  najbazičniji vidovi Display oglasa koji se prikazuju u vidu naslova, 2 linije dodatnog teksta i URL linka ka kojima sami oglasi vode. Na različitim sajtovima ova forma oglasa se najčešće pojavljuje u sidebar sekciji sajta (sekcija sajta koja se obično nalazi sa leve ili desne strane, pored glavnog sadržaja sajta i koja uglavnom sadrži neke dodatne informacije).
  • Baner oglasi – ovo je ujedno i najčešće korišćena forma Display oglasa i ona obuhvata slike, vizuale, pa čak i GIF fomate u okviru kojih se prikazuje suština oglasa, a na njima se uglavnom nalazi i logo firme koja se oglašava.
  • Gmail oglasi – oglasi koji se prikazuju direktno u Gmail-u, u Inbox sekciji i koji su takođe često kreirani u vidu određenih banera i vizuala.
  • Video oglasi - uglavnom se prikazuju u vidu YouTube oglasa, na početku nekog klipa, u okviru preporučenog sadržaja, samih pretraga i tome slično.

Kao što i sami možete primetiti, formati Display oglasa su takvi da nam daju priliku da se oglašavamo na različitim mestima i dođemo do velikog broja ljudi i na taj način pokušamo da ih zainteresujemo za našu ponudu. Kako bi ovi oglasi donosili rezultate potrebno je uložiti dodatni trud i napor iz razloga što je ovde neophodno da budete autentični, kreativni i da se potrudite da u moru drugih oglasa baš vaš bude onaj koji će privlačiti najviše pažnje.

display oglas primer

Na slici iznad možete videti kako izgleda jedan Display baner na sajtu, a u ovom slučaju odabran je onaj koji se trenutno prikazuje na B92 sajtu. Primetno je da je u ovoj vrsti oglasa proizvod u najvećem fokusu, a prati ga i kratak slogan, kao i logo kompanije. Jedan ovakav oglas koji se pojavljuje na nekom popularnom sajtu koji dnevno broji nekoliko desetina hiljada poseta ima ogromnu šansu da dođe do velikog broja ljudi što ujedno otvara i nove poslovne prilike. Važno je istaći i to da globalne statistike pokazuju da celokupnu Google mrežu na kojoj se prikazuju Display oglasi čini više od 2 miliona sajtova do kojih dolazi čak 90% korisnika širom sveta.

Iako na prvi pogled može delovati da ovako široka mreža ima i negativan efekat u vidu toga da se oglasi prikazuju prilično neodređenoj publici, u realnosti to nije baš tako iz razloga što i Display oglasi daju mogućnost da donekle biramo gde ćemo se reklamirati i kako. I ovde je, kao kod Search oglasa, moguće targetirati publiku prema različitim karakteristikama i interesovanjima, a osim toga možemo i isključiti određene sajtove na kojima ne želimo da plasiramo naš oglas, kao i sastaviti listu poželjnih sajtova na osnovu koje će algoritmi kasnije sami procenjivati koje tipove sajtova preferiramo.

Display oglasi su najbliži tradicionalnim reklamama koje se pojavljuju na televizijama, radio stanicama ili u vidu bilborda, samo što za razliku od njih stižu do značajnije većeg broja ljudi jer se plasiraju na internetu i na različitim sajtovima i digitalnim kanalima. Ako ste tek pokrenuli posao ili ako želite da ispromovišete neki specifičan proizvod ili uslugu, ove kampanje vam mogu doneti mnogo benefita, među kojima su najznačajniji sledeći:

  • Dolazak do široke publike i izgradnja i jačanje svesti o vašem brendu.
  • Mogućnost ostvarivanja većeg broja klikova na oglase zbog njihovog vizuelnog prikaza koji deluje podsticajnije na korisnike.
  • Prilika za dolazak i do onih ljudi koji su već čuli za vas ali nisu imali prilike da koriste neki vaš proizvod ili uslugu. Putem remarketing opcije imate opciju da targetirate one koji su posetili vaš sajt ili neku specifičnu stranicu na njemu, koji su dodali neki proizvod u korpu ali nisu obavili kupovinu, koji su vas ranije kontaktirali i tome slično.
  • Velika mogućnost eksperimentisanja sa različitim vizualima i formama oglasa kako bi se u praksi proverilo koji od njih donose najbolje rezultate i privlače najveći broj klikova uz najminimalnija ulaganja.
  • Relativno lako praćenje metrika i ostvarenih učinaka, kao i mogućnost komparacije različitih oglasa kako bi se uočilo šta funkcioniše dobro, šta bi trebalo promeniti, a sve u cilju stvaranja stabilne strategije online reklamiranja.

Nakon što smo objasnili šta su Display oglasi, u kojim formatima se prikazuju, kao i to koje prednosti mogu da donesu, možemo da pređemo na naredni deo koji obuhvata sam proces njihovog kreiranja.

Kako Se Prave Display Oglasi?

Sam proces kreiranja Display oglasa uveliko zavisi i od toga koji format će se koristiti (baneri, video...), a na ovom mestu ćemo kratko proći kroz neka osnovna podešavanja koja će vam se nuditi u gotovo svim slučajevima. Kao što je to bio slučaj i kod Search Network oglasa, i ovde je najpre potrebno da posedujete Google Ads nalog i da se ulogujete na njega kako biste počeli da pravite kampanju. Nakon ovog koraka, potrebno je da kliknete na opciju za dodavanja nove kampanje (prikazuje se u gornjem levom uglu u vidu ‘+‘ dugmeta) nakon čega će vam se otvoriti novi prozor u kojem treba da odaberete tip kampanje, što će u ovom slučaju biti Display opcija.

Prvi naredni zadatak biće unos sajta, ili stranice ka kojoj će voditi oglasi, a odmah zatim će vam se ponuditi i da odaberete lokaciju u okviru koje želite da targetirate publiku. Kada unesete željene lokacije, treba da se fokusirate na podešavanje budžeta i određivanje najbolje bidding strategije, a s obzirom na to da sam već pomenula da je ova tema dosta kompleksna, i ovde vam preporučujem da više detalja pročitate u ovom tekstu.

Odmah nakon ovoga, ponudiće vam se opcije za šire targetiranje publike prema njihovim interesovanjima, navikama, ponašanju na internetu, demografskim odlikama poput pola i godina starosti i tome slično. Kao još jedna mogućnost targetiranja ponudiće vam se i odabir vebsajtova na kojima želite da prikazujete svoje oglase. Važno je napomenuti da Google algoritmi uglavnom sami odlučuju gde će i kada prikazivati Display oglase, ali im vaša lista može pomoći da razumeju koji tip sajtova vam je poželjan, a koji ne.

Posle ovih inicijalnih podešavanja otvoriće vam se novi prozor čiji izgled možete videti na slici ispod gde ćete definisati sam izgled vašeg oglasa. Ovde najpre treba da dodate banere i logotipe vaše kompanije, a preporuka je da dodate što više različitih baner formata kako biste povećali šansu da se vaš oglas prikaže na različitim sajtovima (u okviru ovog prozora možete pronaći i informaciju o tome koji sve formati mogu da se koriste), a ukoliko želite da napravite video oglas, možete dodati i link ka video klipu koji ste ranije pripremili. Osim vizuelnog dela, ponudiće vam se i da dodate do 5 kraćih naslova dužine do 30 karaktera, jedan duži naslov do 90 karaktera, kao i 5 dodatnih opisa takođe do maksimalno 90 karaktera. Kako biste bili sigurni da će vaš oglas izgledati dobro nakon dodavanja svih ovih opcija, sa desne strane prozora ponudiće vam se pregled vašeg oglasa u kom možete videti kako će se on prikazivati krajnjim korisnicima.

display oglasi podesavanja

Ukoliko se odlučite za YouTube oglase, možete ih kreirati u okviru ovih podešavanja ili zasebnih koje se nalaze pod opcijom YouTube kampanja, a isto važi i za Gmail oglase koji imaju svoja posebna podešavanja. Sam proces pravljenja Display oglasa u svakom slučaju zaslužuje da bude obrađen u zasebnom tekstu, a ovde sam želela da vam prikažem neke osnovne opcije i mogućnosti koje imate kada su ove kampanje u pitanju.

Ko Bi Trebalo Da Koristi Display Oglase?

Sada kada smo videli šta su to tačno Display oglasi, kako izgleda proces njihovog kreiranja, kao i to koje benefite mogu da donesu, krajnje je vreme da se osvrnemo na najbitniju temu koja se odnosi na to koji tipovi biznisa bi trebalo da upotrebljavaju ovu vrstu oglašavanja radi unapređenja svog poslovanja. Kao što sam to već pominjala ranije, uspešnost samih kampanja u velikoj meri zavisi od pravilnog odabira tipa i formata oglasa koji treba da budu u skladu sa vašim poslovnim ciljevima. Kada govorimo o Display oglasima, oni su pravi izbor za vas u sledećim situacijama:

  • Kada želite da ojačate svest o vašem brendu: Ukoliko tek započinjete sa poslovanjem ili želite da posebno istaknete neki novi proizvod ili uslugu, Display oglasi će vam pomoći da dobijete široku vidljivost i to na različitim sajtovima i digitalnim kanalima. S obzirom na to koliko ljudi svakodnevno posećuje razne popularne sajtove, ako vaši oglasi budu plasirani na njima dobićete značajno veću šansu da izgradite stabilan brend koji će biti prepoznat kod publike. Preciznije rečeno, ako vam je važno da za vašu ponudu čuje što više ljudi, trebalo bi da se što pre okrenete ovim kampanjama zato što će vam pomoći u brzom ostvarenju vašeg cilja.
  • Kada vam nije neophodno da odmah prodate neki proizvod ili uslugu: Ako se bavite biznisom koji tek treba da se razvije i ako vam nije hitno da brzo prodate neki proizvod ili uslugu, preporuka je da krenete sa ovom vrstom reklamiranja na internetu iz razloga što će vam omogućiti da stvorite stabilnu i veliku bazu kontakata od kojih će mnogi, u krajnjoj instanci, zaista i postati kupci ili korisnici vaših usluga. Svaki ozbiljan i profesionalan biznis bi trebalo da razmišlja i o dugoročnoj strategiji i nečemu što može da donosi rezultate u dužem vremenskom periodu, a Display oglasi su odličan početni korak u tom procesu.
  • Kada nudite proizvode kojima pogoduje vizuelno promovisanje: Kao što ste već mogli da vidite ranije, Display oglasi su pretežno orijentisani ka vizuelnom promovisanju proizvoda i usluga što vam daje priliku da budete originalni i kreativni i da na taj način privučete nove klijente i kupce. Ukoliko nudite proizvode koji se vezuju za, na primer, industriju lepote, uređenje kuće, odeću, obuću i tako dalje, kvalitetni i primamljivi baneri mogu biti mnogo učinkovitiji od bilo kog tekstualnog sadržaja tako da je ova kampanja idealno rešenje za sve biznise koji nude "fotogenične" proizvode ili usluge.
  • Kada želite da privučete što više poseta ka sajtu: S obzirom na široku vidljivost na različitim sajtovima i mrežama, Display kampanje daju i dobru priliku da vaši oglasi ostvare veći broj klikova i da samim tim veći broj ljudi poseti vaš sajt ili neku stranicu na njemu. Ako vam je cilj da privučete širu publiku na sajt i na taj način ih detaljnije upoznate sa vašom ponudom, ovi oglasi će vam pomoći u njegovom ostvarenju.
  • Kada želite da dođete do one publike koja je već čula za vas: Jedan od najefikasnijih vidova reklamiranja na internetu jeste remarketing koji omogućava da vaši oglasi dođu do onih koji su već na neki način imali određeni vid interakcije sa vama ili su imali prilike da se upoznaju sa delom vaše ponude. Display oglasi vam daju sjajnu priliku da se vaši baneri ili video klipovi prikažu pred onima koji su, recimo, dodali neki proizvod u korpu ali nisu dovršili kupovinu, koji su vam nekada slali neki mejl, posetili neku specifičnu stranicu i tome slično. Ove kampanje predstavljaju suptilan način da sve te korisnike podsetite da postojite i da ih motivišete da ponovo stupe u kontakt sa vama.
  • Kada želite da proširite mrežu reklamiranja i oglašavanja: U ranijim delovima teksta već ste mogli da vidite kako je jedna od glavnih prednosti Display oglasa to što se prikazuju na mnogim kanalima i mrežama širom interneta što daje šansu za postizanje velike vidljivosti. Ako je priroda vašeg poslovanja takva da vam je važno da budete prisutni na više različitih mesta na internetu i ukoliko želite da iskoristite maksimalne potencijale Google reklamiranja, Display kampanje su definitivno nešto što treba da kreirate u što skorije vreme.

Kao što je to bio slučaj i kod Search Network oglasa, i ovde ima još mnogo situacija u kojima je pogodno koristiti ovu vrstu online promovisanja, ali sam za potrebe ovog teksta izdvojila one najbitnije kako bih pokušala da vam olakšam proces donošenja odluke.

Praćenje Rezultata Kod Search I Display Oglasa

Sada kada smo videli koja je priroda Search Network i Display oglasa, kao i to za koje biznise je koja vrsta oglasa pravi izbor, možemo da se osvrnemo i na to koje metrike bi trebalo pratiti na mesečnom nivou kako biste videli da li vaše kampanje zaista donose željene rezultate. Praćenje mesečnih rezultata je izuzetno važno iz razloga što ako ovo ne činite rizikujete da trošite velike količine novca, a da pritom ne ostvarujete zacrtane ciljeve.

Ako ste mislili da je dovoljno samo odabrati određenu vrstu oglasa, postaviti kampanju i pustiti stvari da teku svojim tokom, moram odmah da vas razočaram jer u praksi stvari ne funkcionišu na ovaj način. Upravo suprotno, na uspeh plaćenog oglašavanja u najvećoj meri utiču aktivnosti koje se sprovode nakon inicijalnog započinjanja kampanja, zato što tek tada dobijamo priliku da vidimo šta i na koji način možemo i treba da modifikujemo.

Ipak, ono što je važno znati jeste to da je za dobijanje pravih i realnih rezultata potrebno sačekati da prođe izvesno vreme (minimum mesec dana) i da u okviru prvih nekoliko nedelja trajanja kampanja ne bi trebalo ništa menjati, čak i ako vam se učini da određena podešavanja daju slabije rezulate. Tek nakon isteka ovog perioda možete analizirati ono što ste postigli i izvršiti određene modifikacije tamo gde uočite da ima prostora za napredak.

Ono što se postavlja kao ključno pitanje u ovom trenutku jeste koje bi to tačno metrike trebalo pratiti kako bi se došlo do adekvatnih zaključaka? Google Ads alat nudi zaista širok spekatar različitih parametara koji se mogu posmatrati pa je važno umeti odabrati one koji mogu biti najrelavantniji naročito na samom početku vođenja kampanja. Koje tačno metrike treba da uđu u mesečnu analizu naravno zavisi i od prirode vašeg posla, ali ću na ovom mestu istaći one najznačajnije, kao i one koje u praksi koriste najvećem broju različitih biznisa.

Kada želite da analizirate uspešnost vaših kampanja treba da obratite pažnju na sledeće metrike:

  • Cost Per Click - ova metrika vam daje preciznu informaciju o tome koliko ste novca potrošili za pojedinačni klik na vaš oglas. Kolika će cena klika biti zavisi od mnogih faktora, kao što su to cena bida koju ste odredili, nivo konkurentnosti, vremensko trajanje kampanja, ali ukoliko primetite da plaćate veću količinu novca od onoga što ste planirali, to znači da oglasi ne funkcionišu kako bi trebalo i da nešto treba izmeniti da bi se smanjili troškovi i poboljšali rezultati.
  • Clickthrough Rate - najefikasniji način da proverite da li vaši oglasi ostvaruju kvalitetne klikove jeste da posmatrate takozvani click-through-rate procenat. On se dobija na osnovu toga što se ukupan broj klikova na oglas podeli sa ukupnim brojem korisnika kojima se on prikazao. Šta se smatra zadovoljavajućim procentom je u ovom slučaju nešto teže proceniti jer ovo zavisi i od toga da li ste kreirali Search ili Display oglase, ali ukoliko primetite da vaši oglasi imaju drastično veći broj prikaza od broja klikova, to je više nego jasan indikator da nešto nije u redu.
  • Conversion Rate - ukoliko je krajnji cilj vaših oglasa da prodate neki proizvod ili da vas ljudi direktno preko sajta angažuju za neku uslugu, treba da obratite pažnju i na parametar koji broji stepen ostvarenih konverzija. Stepen konverzija se izračunava tako što se ukupan broj konverzija podeli sa brojem ljudi koji su imali određeni vid interakcije sa vašim oglasom (najčešće su to sami klikovi na oglas). Neko uopšteno pravilo kaže da se dobrim stepenom konverzije smatraju procenti između 2-5%, mada i ovo zavisi od toga u okviru koje industrije poslujete i sa kolikom konkurencijom se suočavate prilikom oglašavanja. U svakom slučaju, ako ste kreirali oglas sa namerom da podstaknete ljude na neku konkretnu akciju, veoma je važno da pratite ovu metriku kako biste videli da li se krećete u željenom pravcu.
  • Cost Per Conversion/Acquisition - još jedna izuzetno korisna metrika, pogotovo ukoliko je glavna svrha vaših oglasa da privučete ljude na neku akciju (kupovinu proizvoda, angažovanje usluge, itd). Ovde se primenjuje slična računica kao kod CTR procenta, sa tom razlikom što se ovde ukupna suma potrošena na kampanju deli sa ukupnim brojem ostvarenih konverzija ili akvizicija. Na osnovu dobijenih rezultata na ovom mestu možete zaključiti da li vaša kampanja ima smisla i da li je novac koji trošite ekvivalentan rezultatima koje ostvarujete.
  • Return on Advertising Spend - pomoću ovog parametra možete izmeriti da li iznos novca koji ste uložili u oglašavanje odgovara prihodu koji ste od njih ostvarili. Drugačije rečeno, ovo vam može pomoći da uočite da li se oglašavanje isplaćuje i da li uspevate da povratite novac koji ste namenili u svrhu kampanja. Kako biste dobili relevantne rezultate potrebno je da sačekate da prođe izvesno vreme od početka plasiranja oglasa (minimum 6 meseci, a poželjno i kasnije), jer ćete jedino posle tog vremena biti u mogućnosti da realno analizirate svoj učinak. Ova metrika je takođe pogodna za one koji oglasom žele da podstaknu prodaju nekog proizvoda ili usluge iz razloga što je njima korisno da vide da li su plaćene kampanje uticale na porast profita i da li nešto treba menjati u strategiji kako bi se povećali prihodi.
  • Quality Score - ovaj parametar koji je direktan produkt samog Google Ads alata je izuzetno koristan iz razloga što pokazuje koliko su vaši oglasi zaista kvalitetni i koliku šansu imaju da se dobro rangiraju u okviru plaćenih pretraga. Uprošćeno rečeno, quality score predstavlja procenu kvaliteta ključnih reči korišćenih u oglasu, samog oglasa, kao i sajta na koji se korisnici preusmeravaju. Sama pozicija vašeg oglasa će u najvećoj meri zavisiti upravo od ove metrike, a tek na drugom mestu od ostalih kriterijuma, kao što je to recimo maksimalna cena koju ste odredili za jedan klik. Što je quality score viši, to znači da je vaš oglas relevantniji i da imate bolju šansu za dobijanjem veće količine vrednih klikova.
  • Impression Share - jedna od takođe značajnijih metrika koju je vredno pratiti i analizirati jeste ona koja pokazuje procenat prikazivanja vaših Google oglasa u prethodnom periodu u odnosu na ukupan broj prikazivanja koji bi ti isti oglasi mogli ostvariti u budućnosti. Ova informacija dostupna je na nivoima ključnih reči, AD grupa i kampanja. Pomoću posmatranja impression share-a možete zaključiti da li biste mogli postići bolje rezultate i stići do šire publike ukoliko biste izvršili nekoliko izmena u okviru vaše kampanje. Ove izmene se mogu odnositi na povećanje cene bida, menjanja samog sadržaja oglasa, drugačije targetiranje publike i tome slično. Ukoliko redovno analizirate ovu metriku uvek ćete znati kako biste mogli da unapredite svoje kampanje što će vam samim tim omogućiti da brže dođete do željenih ciljeva.

Osim gore navedenih parametara postoji još važnih metrika koje bi vam mogle biti od koristi prilikom analiziranja postignutih rezultata, ali je za početak više nego dovoljno da se držite ovih koje sam pomenula u okviru ovog poglavlja teksta. Ono što je veoma važno jeste to da se nakon što prođe prvih mesec dana od pokretanja kampanja trudite da redovno analizirate vaše učinke kako biste na vreme mogli da uočite da li nešto treba da se menja i kako ne biste došli u situaciju da uzaludno trošite novac. Ono što je takođe bitno naglasiti na ovom mestu je to da će Search Network i Display oglasi dati nešto drugačije rezultate i da se drugačiji procenti smatraju uspešnima u zavisnosti od toga koju vrstu oglasa odaberete.

Radi bolje ilustracije daću jedan primer, ako recimo posmatrate stopu konverzije ona se za Search oglase za sve industrije uglavnom vrti oko 4.40% dok je za Display oglase prosečna vrednost ovog parametra tek oko 0.57%. Važno je znati da Search oglasi generalno ostvaruju nešto više procente kod parametara koji su povezani sa brojem konverzija i interakcija iz razloga što se prikazuju onim ljudima koji su već pokazali izvesno interesovanje za našu ponudu, što nije nužno slučaj i kod Display oglasa. Ipak, ovo ne znači da treba da se okrenete samo Search kampanjama, već to da treba na drugačiji način da posmatrate dobijene rezultate i ostvarene učinke u zavisnosti od tipa kampanja za koji se odlučite.

Tajna uspešnog Google reklamiranja leži upravo u upornom i konstantnom analiziranju različitih metrika zato što je to jedino što će vam pomoći da uspešno podesite kampanje koje će vam dugoročno donositi dobre rezultate. Kao što sam to već pomenula, čak ni najiskusniji marketari ne mogu odmah "pogoditi" sva podešavanja i postaviti oglas tako da odmah ostvaruje značajne rezultate. Da biste putem plaćenog oglašavanja uspeli da unapredite svoje poslovanje i uvećate profit potrebno je da se redovno bavite svojim kampanjama i da ih ne prepustite slučaju jer tada rizikujete da budete čak i u gubitku. Mesečno analiziranje najbitnijih metrika omogućiće vam da brzo zaključite šta funkcioniše dobro, a šta loše u vašim kampanjama na osnovu čega ćete znati i šta treba da izmenite i na šta više da se fokusirate kako bi vaš učinak bio uspešniji.

Završni Osvrt

Glavni cilj ovog teksta bio je da objasnim šta su to tačno Search i Display oglasi, koja je najveća razlika između njih, koje prednosti donose, kao i to za koje tipove poslovanja je pogodna jedna, a za koje druga kampanja. Glavni motiv za pisanje baš ovog teksta bio je taj što sam na početku svoje marketinške karijere uporno pokušavala da pronađem odgovore na ova pitanja, ali barem na našim prostorima nisam uspevala da pronađem adekvatan odgovor. Upravo zbog toga sam se ovde vodila idejom da vam pokažem kako obe vrste oglasa mogu biti izuzetno korisne, ali da se koriste u različitim situacijama jer jedino tako mogu pokazati svoje pune potencijale.

Mislim da više nije potrebno ni da naglašavam kako je poznavanje pravilne upotrebe svake pojedinačne Google kampanje ključ uspeha vašeg reklamiranja. Iz praktičnog rada znam da su mnogi pojedinci i kompanije često zbunjeni i da žele da koriste određeni format oglasa samo zato što su negde videli ili čuli da je trenutno popularan. Jedna od namera ovog teksta u svakom slučaju bila je i ta da se konačno prekine sa ovim načinom razmišljanja i da se precizno objasni ko i kada treba da koristi Search, a ko Display oglase. U nekim slučajevima i za potrebe pojedinih biznisa moguće je bez problema odabrati i jednu i drugu opciju, ali vam ipak savetujem da pre početka oglašavanja pogledate listu benefita i opise situacija u kojima je bolje koristiti obe vrste kampanje.

Kako biste pravilno vodili kampanje i postizali optimalne rezultate sa njima, nakon što ih pokrenete moraćete da im redovno posvećujete pažnju i analizirate metrike koje će vam ukazati na to da li stvari funkcionišu kao što je to planirano. Još jedna zabluda koju sam želela da razotkrijem na ovom mestu odnosi se na mišljenje da je oglase i kampanje dovoljno postaviti jednom i da će oni sami od sebe donositi dobre rezultate. Ako želite da budete uspešni i da brzo povratite novac koji ste uložili u reklamiranje, morate pratiti u kom pravcu se vaši oglasi kreću.

Uz dobar odabir vrste oglasa, pravilno podešavanje kampanje i targetiranje publike, kao i ažurno praćenje parametara za praćenje postignutih rezultata, možete očekivati da zaista profitirate od Google oglašavanja i podignete svoj biznis na jedan viši nivo. Kao i uvek, ukoliko vam je potrebna pomoć ili ako imate dodatne nedoumice, možete mi se javiti u bilo kom trenutku. :)