Pandemija COVID-19 na svetlo dana izbacila je sve prednosti e-trgovine i dala na značaju predviđanjima Džeka Ma, osnivača Alibabe, da će 2030. godine online trgovina imati i do 90% udela u transakcijama.

Danas moramo biti svesni sledećih činjenica:

  • 1,8 miliona građana Srbije kupuje online
  • Broj narudžbina u Srbiji za vreme pandemije COVID-19 je dupliran
  • 57% je porastao broj online transakcija u 2020. godini u zemljama EU
  • 36% potrošača ne planira da se vrati tradicionalnoj kupovini dok se ne pronađe trajno rešenje za virus (vakcina)
  • 1,7 sekundi je prosečan korisnik izložen jednom komadu sadržaja na internetu

Dakle, e-commerce više nije luksuz već neophodnost za sve biznise koji se bave prodajom robe i usluga.

Zašto Uvesti Online Prodaju?

U nastavku teksta navešćemo neke od najvažnijih razloga:

  1. Dodatni prodajni kanal – ukoliko već imate klasične maloprodajne radnje, zašto ne dati šansu e-trgovini kao još jednom kanalu prodaje koji će doći do novih potencijalnih kupaca.
  2. Vaša konkurencija je već tamo – dok vi razmišljate neko već koristi sve prednosti online tržišta i pozicionira se, a što ste duže van igre teže će vam biti da se uključite.
  3. Lokacija, dostupnost – preko online trgovine možete doći do kupaca koji su fizički udaljeni od vas, dostavljati na teritoriji cele Srbije, a u nekim slučajevima i u celom svetu.
  4. Bez malopradajne radnje – dobra online prodaja može vam omogućiti da isključivo prodajete online i na taj način optimizujete troškove i poslovanje.
  5. Ušteda troškova skladištenja – troškovi skladištenja su značajni za svaku kompaniju koja trguje robom, online prodaja donosi značajne uštede, kao i druge uštede – zaposlenja, prostora, zakupa.
  6. Ušteda vremena za kupca – najvažnije što možete da učinite za vašeg kupca je da mu uštedite vreme, jer vreme je najvredniji resurs. Kupovina iz fotelje i brza dostava, za edukovanog kupca lako je kupovati online.

10 Stavki Na Koje Posebno Treba da Obratite Pažnju Kod Internet Prodavnice

  1. Pravni propisi i regulative – mnogima se ovo može učiniti dosadnim i najmanje bitnim, a zapravo je neophodan preduslov. Istražite, konsultujte se sa iskusnijima i ispoštujte sve pravne regulative još pre nego što pokrenete online shop.
  2. Istražite tržište i konkurenciju – univerzalni savet koji važi za sve. Nikada nemojte propustiti da analizirate tržište i konkurente. Korisne metode su SWOT analiza, sajtovi koji mere posećenost, poređenje ponuda i cene, itd.
  3. Definisanje ciljnog kupca – kreirajte buyer personu, odnosno sliku vašeg ciljnog kupca sa demografskom i emocionalnom mapom. Ona će vam pomoći da lakše vašem ciljanom kupcu, kroz mapiranje puta korisnika (customer journey) dostavite željenu poruku o proizvodu ili usluzi.
  4. Izbor dobavljača robe – ne zaboravite da sve što je vezano za robu potrošač vidi kao vašu odgovornost. Ukoliko je roba kvalitetna i vi ćete dobiti dobru reputaciju, a ukoliko nije u očima kupca bićete krivci.
  5. Izbor kurirske službe – kurirske službe u Srbiji još uvek imaju relativno niske cene dostave i to je pozitivno. Sa druge strane, evidentni su i problemi koje imaju kurirske službe kao što su kapaciteti, kvalitet dostave, neodgovarajuće skladištenje i slično. Izvagajte dobre i loše strane i donesite odluku.
  6. Pakovanje – uvek na prvo mesto stavite funkcionalnost ispred lepote pakovanja. Bitno je da roba stigne neoštećena do kupca, učinite sve što je do vas da tako bude.
  7. Brzina dostave – dobra organizacija magacina, ljudstva i kurirske službe povećava brzinu dostave, a to je jako bitan element pri zadovoljstvu kupca online kupovinom.
  8. Pazite na sezone – sezonski faktor prisutan je u online prodaji isto kao i u regularnoj. Spremite zalihe za sezone i iskoristite značajne datume na odgovarajući način.
  9. Brzina odgovora na upite – bitno je da kupci budu zadovoljni, a to ćete postići ako je komunikacija transparentna i kupci dobijaju informacije na adekvatan način.
  10. Konstantne analize i spremnost na promene – ništa nije izvesno i konačno. Stalno analizirajte, pokušavajte nove stvari i budite spremni na promene. Samo tako ćete napredovati i opstajati na tržištu.

Korisni Saveti za Internet Prodavnicu

  1. Keyword istraživanje – ovu vrstu istraživanja korisno je sprovesti pre pokretanja web sajta, ali i konstantno po lansiranju online prodaje. Pokazaje vam gde su tačke u kojima možete graditi vašu snagu, kako ste percipirani kod kupaca i ono što najvažnije pokazuje šta je kupcima značajno i koje probleme možete da im rešite.
  2. Mobile (responsive) verzija – moj savet je da uvek kod sajta gledate prvo mobile, pa tek onda desktop verziju. Značajno veći broj posetilaca i kupovina kod većine sajtova dolazi sa mobilnih uređaja.
  3. Brzina sajta – zbog dužine pažnje i ne baš velikog strpljenja kupaca, omogućite im da sajt bude brz. Vodite računa o ovome i stalno testirajte brzinu.
  4. Navigacija – omogućite lako snalaženje kupaca kroz jasnu navigaciju, gde će kupac brzo i lako pronaći proizvode ili usluge koji su mu potrebni.
  5. Pretraga – u okviru samog web sajta potrebno je da imate dobro optimizovanu pretragu koja će kupca odvesti na željenu destinaciju.
  6. Testimonijali – pozitivna svedočenja vaših starih kupaca su i dalje veoma bitan pokazatelj vašim potencijalnim kupcima i značajan faktor pri odlučivanju.
  7. Call to action (Poziv na akciju) – na svakom mestu gde je to moguće treba da postoji jasan poziv na akciju, odnosno napomena za kupca šta treba da uradi.
  8. Linkovanje – vodite računa o optimizaciji, odnosno boljem rangiranju vašeg sajta kod pretraživača. Dobar način za to je da budete linkovani od strane dobro posećenih sajtova.
  9. Loyalty programi – kroz programe lojalnosti vezujete kupca za vašu online prodavnicu i dajete mu benefite zbog kojih će se ponovo vratiti.
  10. Koristan sadržaj – how to, saveti, blog – korisni tekstovi su dobri i za optimizaciju sajta, a i da izgradite vašu reputaciju i autoritet na internetu u željenoj oblasti.

Umesto Zaključka

Probajte, testirajte, analizirajte, menjajte... internet prodaja je živa stvar i daće sjajne rezultate za odvažne i posvećene, one koji veruju u svoj proizvod i ne zaboravljaju na to da je kupac u centru pažnje. Dobra usluga i kvalitetan proizvod uz pažljivo kreiranu marketing strategiju se uvek isplate.

Ukoliko imate pitanja vezana za internet prodaju možete me kontaktirati putem linkova koji se nalaze na mojoj autorskoj stranici.