Kraj decembra je uglavnom ono doba godine u kojem se osvrćemo na prethodni period i pravimo planove za godinu koja sledi. Ova analiza je posebno zanimljiva kada je u pitanju tehnologija jer smo svedoci njenog nezaustavljivog rasta i čestih promena. Upravo iz ovog razloga sam i odlučila da 2019. godinu završim sa tekstom koji se donekle razlikuje u odnosu na prethodne u pogledu toga što ovoga puta nećemo objašnjavati karakteristike pojedinačnog alata za kreiranje marketinških kampanja, već ćemo se osvrnuti na najvažnije trendove koje možemo očekivati na početku nove decenije.

Šta Možemo Očekivati u 2020. Godini?

Iako se razne inovacije konstantno unose u sve digitalne kanale i alate, nećemo pogrešiti ukoliko kažemo da su društvene mreže oduvek bile i ostale najpodložnije promenama. Ovaj podatak i ne čudi toliko ako uzmemo u obzir činjenicu da su one postale sastavni deo života mnogih ljudi i da raznovrsne vrste aktivnosti na njima predstavljaju njihovu svakodnevnu rutinu.

Apsolutna dominacija društvenih mreža kako na polju komunikacije, tako i na polju marketinga primorala je velike kompanije poput Facebook-a, Twitter-a i Youtube-a da stalno razvijaju svoje platforme kako bi održale pažnju korisnika i kako bi privukle novu publiku. Ovo je ujedno i jedan od vodećih razloga zbog kojeg često viđamo promene na njima, što posebno uzbudljivo može biti onima koji ih koriste kao alat digitalnog marketinga, odnosno u svrhu promocije određenog proizvoda ili usluge.

Aktuelni trendovi na društvenim mrežama nisu samo zanimljivosti o kojima je moguće razviti široku diskusiju, već predstavljaju i veoma ozbiljna pitanja o kojima moramo razmišljati svi mi koji živimo od ovog posla. Za razliku od drugih korisnika ovih mreža, mi nemamo taj luksuz da zaobiđemo aktuelnosti na njima već smo primorani da sa velikom pažnjom posmatramo sve što se dešava kako bismo to kasnije iskoristili i primenili u svojim kampanjama.

U nastavku ovog teksta posvetićemo se nekim od najvažnijih trendova oko kojih su se mnogi svetski marketinški blogovi (poput Statista, Moza i slično) saglasili da će nas uveliko pratiti u novoj godini. Kao što sam to već pomenula, iako nam se neki od njih možda neće dopasti, ukoliko želimo profesionalno da se bavimo digitalnim marketingom, lične stavove moramo ostaviti po strani i na jedan analitički način razmotriti koje od ovih aktuelnosti bi nam mogle pomoći u razvijanju posla i pridobijanju novih klijenata.

Prolazni Sadržaji će Postati Sve Popularniji

Pod terminom prolazni sadržaj podrazumevamo sve one sadržaje koji su dostupni samo tokom kratkog vremenskog perioda nakon čega nestaju, a kao najbolji primer ovoga možemo navesti svima poznate Instagram i Snapchat Story-je. Prosečna pažnja internet korisnika postaje sve kraća zbog čega se i sam vid prezentacije sadržaja znatno promenio. Format Story-ja je veoma pogodan za modernu publiku jer je kratak, interaktivan, a možemo čak reći i zarazan, jer je veliki broj ljudi u stanju da provede sate listajući ovaj tip sadržaja.

stories image

Mnogobrojna istraživanja društvenih mreža su pokazala da broj korisnika Instagram Story-ja beleži rast svakog dana, a čak 64% marketara je potvrdilo da koristi ovaj format u svrhu promocije proizvoda i usluga. Već i pukim posmatranjem našeg Instagram feed-a možemo zaključiti da su ove tvrdnje i te kako osnovane jer sve velike kompanije, kao i poznati brendovi postavljaju i nekoliko desetina Story objava dnevno.

Upravo iz navedenih razloga, jedan od prvih trendova na koje ćemo morati da obratimo pažnju u novoj godini jesu popularni Story-ji koji nam daju priliku da kreiramo zabavan sadržaj i da pritom stalno pozivamo publiku na neku vrstu aktivnosti, bilo to glasanje, učestvovanje u nekom kvizu ili nešto drugo.

Društvene Mreže sa Jasnom Nišom će Imati Sve Više Uspeha

Facebook i Instagram su društvene mreže koje su dugi niz godina imale najveći broj aktivnih korisnika. Poslednjih godinu dana ova situacija se značajno promenila jer su neke druge društvene mreže koje poseduju specifičnu nišu počele da privlače sve veći broj nove publike. Kada govorimo o ovom tipu mreža mislimo pre svega na one mreže koje se koncentrišu oko određenog tipa sadržaja, kao što je to recimo slučaj sa Linkedin-om koji predstavlja takozvanu business-to-business platformu koja za glavnu svrhu ima pronalazak zaposlenja i novih

Još neki popularni primeri ovakvih mreža jesu i, recimo, TikTok koji je kreiran još 2016. godine ali je tek poslednjih nekoliko meseci počeo aktivnije da se koristi u svrhu postavljanja video-muzičkog sadržaja. Oni koji vole video igrice sigurno su čuli i za poznatu mrežu Twitch na kojoj ljudi strimuju razne vrste sadržaja, a u najvećoj meri one vezane za popularne kompjuterske igre.

social niche image

Glavni razlog sve veće popularnosti ovih mreža jeste taj što one okupljaju nešto specifičniju publiku koja tačno zna koji format sadržaja je zanima (što nije u tolikoj meri slučaj kod Facebook-a i Instagram-a). Ovaj podatak je izuzetno bitan svima nama koji se bavimo oglašavanjem na društvenim mrežama jer ćemo u novoj godini morati budno da posmatramo razvoj pomenutih platformi. Postoji zaista velika verovatnoća da će se određeni deo digitalnih promocija odvijati upravo na njima, posebno u onim slučajevima kada budemo targetirali publiku sa tačno određenim karakteristikama.

Instagram Planira Ukidanje Prikaza Broja Lajkova

Instagram nesumnjivo predstavlja jednu od najuticajnijih društvenih mreža na kojoj profile otvara sve veći broj ljudi širom sveta. Njegovi korisnici su bili prilično uzdrmani polovinom ove godine kada se pojavila informacija da Instagram testira novu opciju koja bi podrazumevala da broj lajkova ispod određenog posta više ne bude javno vidljiv. Ova fundamentalna promena je već testirana u nekoliko zemalja, a sve češće možemo naići na informaciju da će u 2020. godini ovo biti primenjeno i na globalnom nivou.

Jedan od glavnih argumenata Instagram-a za uvođenje ove inovacije jeste taj što su lajkovi počeli značajno da utiču na svakodnevni život velikog broja ljudi i da izazivaju osećaj depresivnosti kod onih koji su možda malo manje popularni na ovoj mreži. Sa druge strane, postoji i drugačija struja mišljenja koja tvrdi da Instagram nema nikakve altruistične namere u ovom slučaju, već da zapravo želi da sakrije lajkove kako bi bio u poziciji da zaradi veću količinu novca.

ig likes

Sve veća popularnost Instagram influensera dovela je do toga da su mnogi poznati brendovi počeli da zaobilaze direktno oglašavanje na Instagramu i da se direktno obraćaju onima koji su popularni na ovoj mreži kako bi upravo oni promovisali njihove proizvode ili usluge. Ovo je samim tim dovelo i do toga da je Instagram počeo sve manje da zarađuje od direktnog reklamiranja, a kao jedno od rešenja ovog problema se javilo ukidanje prikaza lajkova što bi definitivno otežalo poređenje stepena popularnosti influensera.

Ne možemo sa sigurnošću znati koji je glavni razlog za ovakvu odluku Instagram-a, i ovo je tema o kojoj svako može imati različito mišljenje i objašnjenje. Ono što je sa druge strane u svakom slučaju istina jeste to da bi ukidanje lajkova u velikoj meri promenilo dosadašnji način oglašavanja na ovoj mreži i da bi mnoge kompanije i brendovi bili primorani da promene strategiju za privlačenje nove publike. Još uvek nemamo pouzdanu informaciju da će se ovo zaista i desiti, ali je u svakom slučaju dobra ideja da se unapred pripremimo za ovakav scenario.

Šoping Preko Društvenih Mreža će Postati Sve Učestalija Pojava

Društvene platforme poput Facebook-a, Instagram-a i Pinterest-a se već neko vreme koriste i u svrhu prodaje i kupovine raznovrsnih proizvoda. Kao što je i sama kupovina putem interneta postala sve popularniji vid šopinga, tako je i direktna kupovina na društvenim mrežama sve češća pojava. I sami znate da postoji ogroman broj stranica i profila koji se isključivo bave ovim tipom aktivnosti, bilo da poseduju neki vid web prodavnice ili da im se kupci obraćaju putem komentara i poruka. Iako je ovaj trend već neko vreme prisutan na raznim društvenim mrežama, postoji realna prognoza da će naredne godine zabeležiti još značajniji porast, zbog čega će i sve veći broj ovih mreža uvesti opciju kreiranja direktnih šoping kampanja.

ecommerce image

Društvene mreže su odavno prevazišle svoju osnovnu namenu da povezuju ljude i da im olakšavaju međusobnu komunikaciju. Ukoliko se nastavi sa trendom rasta prodaje proizvoda na njima, one će uskoro postati vodeći maloprodajni kanali koji će omogućavati ogromnom broju kompanija i brendova da svoja fizička prodajna mesta zamene digitalnim.

Video Sadržaj će Dominirati

Video sadržaj već neko vreme odnosi prevagu u odnosu na sve ostale formate, a predviđa se da će tokom naredne godine postati još popularniji i da će definitivno preuzeti tron. Istraživanje koje je izvršila kompanija Cisco pokazuje neverovatnu prognozu da će do 2022. godine čak 82% online sadržaja biti u video formatu. Bilo da su to kratki video sadržaji poput onih na Instagram Story-ju i TikToku ili nešto duži koje viđamo na Youtube-u, u svakom slučaju oni će postati najreleventniji sadržaj koji će se koristiti kako u svrhu zabave, tako i u svrhu reklamiranja i promocije.

Ovi zapanjujući podaci veoma jasno govore o tome da ukoliko već niste, onda bi trebalo ozbiljno da počnete da razmišljate o kreiranju i postavljanju video sadržaja u vaše digitalne kampanje. Već smo pomenuli da to ne moraju odmah biti neki ozbiljni video projketi, pogotovu ako nemate iskustva u ovoj oblasti. Ono što najpre možete učiniti jeste da krenete sa objavljivanjem interaktivnih Story objava na Facebook-u i Instagram-u koji u početku mogu biti i u formi nekog gif-a ili cinemagraph-a.

video content image

Kao što je to slučaj i kod svih ostalih formata koji se koriste na društvenim mrežama, uz svoj video klip bi trebalo da postavite i neki zanimljiv i kreativan tekst koji će vam pomoći u promociji proizvoda ili usluge. Ukoliko radite u nekom timu ljudi verovatno ćete lako pronaći osobu koja će vam pomoći u pravljenju i editovanju video sadržaja, a ukoliko se ipak oslanjate sami na sebe, u nekom trenutku bi bilo dobro da ovladate i ovim veštinama. Veoma je važno da ozbiljno shvatite sve veću dominaciju videa kako biste na vreme mogli da osmislite adekvatnu marketinšku strategiju i kako ne biste došli u situaciju da vas konkurencija uveliko prevaziđe na ovom planu.

Influens Marketing će i Dalje Biti u Porastu

Sama pojava influensera, kao i njihova ogromna popularnost u svakom slučaju ne spada u trendove koje bismo mogli nazvati najnovijim, međutim smatram da ovaj trend pretenduje na to da još dugo vremena bude prisutan. Možemo slobodno reći da su društvene mreže trenutno preplavljene velikim brojem influensera koji žive od promocije određenih brendova ili proizvoda na svojim ličnim profilima. U poslednje vreme se sve veći broj kompanija radije odlučuje za angažovanje popularnih osoba na društvenim mrežama nego za direktno oglašavanje.

influencers image

Neki od razloga za ovakvu situaciju leže u tome što je ulaganje u influensere jednostavno mnogo jeftinija investicija od direktnog ulaganja u marketinške kampanje, a ujedno se i ljudi lakše odlučuju za kupovinu nekog proizvoda ili usluge na osnovu lične preporuke. Samim tim, influenseri imaju mogućnost da doprinesu jačem povezivanju njihovih pratilaca sa brendovima koje promovišu i tako, na neki način, postaju i svojevrsni brend ambasadori.

Ovaj trend nije značajan samo za kompanije i influensere, već takođe ima velikog uticaja i na marketare koji često obavljaju ulogu posrednika između njih. Jedno od njihovih zaduženja može biti to da pronađu adekvatne influensere za određenu kompaniju i njen proizvod, kao i da daju neku vrstu instrukcija influenserima sa kojima se ostvaruje saradnja. Upravo iz ovog razloga prilikom osmišljavanja naših marketinških strategija moramo uzeti u obzir i influensere kao jedan od “kanala” oglašavanja, posebno ukoliko radimo sa klijentima kojima bi ova vrsta promocije značajno uticala na porast popularnosti i prihoda.

Možemo Očekivati Više Regulatorne Kontrole

Društvene mreže, a naročito Facebook i Instagram su već dugo vremena predmet mnogih rasprava, jer ih različiti ljudi posmatraju na različite načine. Neminovno je da one imaju značajan uticaj na povezivanje ljudi, kao i to da u poslednje vreme znatno uvećavaju profit velikom broju kompanija i brendova koji se upravo na njima i reklamiraju.

Jedan od ozbiljnijih problema koji se javio u skorašnje vreme jeste urušavanje sigurnosti i zaštite podataka korisnika. Društvene mreže sve lakše dolaze do naših ličnih podataka, a često nas i primoravaju da ostavimo neke osetljivije informacije kako bismo, na primer, otvorili profil ili stranicu. Velike kompanije ove podatke kasnije mogu prodati trećoj strani koja ih može iskoristiti i na taj način naše mejl adrese ili neki drugi bitni podaci mogu doći do određenih ljudi bez naše eksplicitne dozvole.

Verujem da su mnogi od vas upoznati sa sudskim procesima koji su vođeni protiv kompanije Facebook zbog narušavanja zaštite privatnosti njihovih korisnika. Nakon ovog skandala razni komiteti i sudovi širom sveta su počeli da pridaju sve veću pažnju pitanju sigurnosti podataka na ovim mrežama, zbog čega su kontrole danas mnogo veće i striktnije nego što je to bio slučaj u ranijem periodu. Od trenutka kada je Evropska Unija zvanično usvojila zakon o GDPR-u (Opštoj uredbi o zaštiti podataka), marketari su morali mnogo opreznije da se odnose prema prikupljanju podataka i više im nije bilo dozvoljeno da, recimo, šalju mejlove ukoliko nisu dobili direktnu dozvolu za to.

law and rules image

Uzmajući u obzir gore navedene podtake možemo reći da će se “trend” pojačane zaštite i regulative nastaviti i u narednoj godini i da postoji realna mogućnost za uvođenje novih zakona koji će nas dodatno ograničiti u pojednim aktivnostima. Nije neophodno posebno naglašavati važnost poznavanja ovih zakona, jer je to preduslov bez kojeg nije moguće kreirati kvalitetnu marketinšku strategiju. Imajte u vidu to da, ukoliko vam se dogodi da prekršite neku od regulativa vezanih za ponašanje na društvenim mrežama, u tom slučaju možete ozbiljno ugroziti ne samo svoj, već i ugled, recimo, vašeg klijenta.

Savetujem vam da, ukoliko to već niste učinili, počnete što pre da se upoznajete sa svim zakonima kojih se morate pridržavati prilikom oglašavanja i priklupljanja podataka kako ne biste doveli sebe ili svog klijenta u bilo kakvu neprijatnu situaciju.

Lokalno Targetiranje će Postati Sve Relevantnije

Lokalno targetiranje publike je strategija koja se uveliko koristi, pogotovu prilikom organske SEO optimizacije sajta, ali i u svim onim situacijama kada je važno da se dođe do publike koja živi na specifičnoj geografskoj lokaciji. U poslednje vreme sve veći broj kompanija i brendova ovu strategiju koristi i prilikom promocije svojih proizvoda ili usluga na društvenim mrežama.

Kada podešavamo oglašavanje na Facebook-u ili Instagram-u imamo mogućnost da odaberemo određenu državu, grad pa čak i deo grada koji želimo da targetiramo, a to takođe možemo učiniti i u svim Story objavama. Ova podešavanja znače da će se naše objave prikazati samo onoj publici koja se trenutno nalazi na lokaciji koju smo odredili, što može biti posebno značajno svima onima koji poseduju fizički objekat u kojem nude svoje prozvode ili usluge. Ovaj način pronalaska nove publike će početkom naredne decenije postati još značajniji jer su mnogi marketari uvideli da postižu mnogo bolje rezultate sa užim i specifičnijim targetiranjem.

social targeting image

Ono što u pogledu društvenih mreža takođe možete isprobati u novoj godini jeste da eksperimentišete sa različitim vrstama targetiranja, pa da u skladu sa tim širite ili sužavate radijus lokacije vaše željene publike. Ono što je svakako sigurno jeste da prilikom pravljenja kampanja treba da razmišljate najpre o onima koji su geografski blizu vas, jer kod takve publike jednostavno postoji veća šansa da će biti zainteresovani za vašu ponudu.

Prethodnih godina se relativo često koristilo široko targetiranje publike u okviru kojeg se dolazilo i do onih koji žive u drugim državama ili regionima. Iako je ova strategija u svakom slučaju često neophodna, pogotovu ukoliko vršimo promociju proizvoda ili usluga koje su releventne za globalnu publiku, u narednoj godini bi trebalo da se fokusiramo i na traženje uske grupe ljudi sa nešto specifičnijim karakteristikama.

Zajednice na Društvenim Mrežama će Biti Sve Značajnije

Grupe koje se kreiraju na društvenim mrežama, a pre svega na Facebook-u takođe nisu nova pojava, ali jesu ona koja pretenduje da bude u značajnom porastu već na samom početku naredne godine. Ovaj tip grupa je pogodan za okupljanje onih ljudi koji su zainteresovani za neku zajedničku temu jer im one omogućavaju da na lakši način stupe u kontakt i razmene mišljenja. Kao što to već verovatno znate, Facebook grupe mogu biti otvorenog i zatvorenog tipa ili čak i potpuno skrivene što zavisi od ličnih preferencija njihovih kreatora.

social community image

U poslednje vreme možemo primetiti i to da su mnogi poznati brendovi i kompanije počeli da koriste sve veću popularnost ovih grupa kako bi u okviru njih dodatno promovisali svoju ponudu. Dobra strana Facebook grupa jeste ta što je u okviru njih moguće promovisati neki proizvod ili uslugu na jedan suptilan način, tako da ostali korisnici možda čak ni ne steknu utisak da im nudite nešto.

Jedan od načina na koji se ovo može učiniti jeste da se kreira grupa koja je tematski vezana za ono što nudite i da se u njoj stvori određena vrsta konekcije sa potencijalnim klijentima ili korisnicima vaših proizvoda i usluga. S obzirom na to da grupe imaju veliki potencijal i da će ih biti sve više, moj savet je da u novoj godini počnete sa kreiranjem neke svoje lične grupe ili da, pak, aktivno učestvujete u nekoj koja već postoji, a vezana je za vaš posao.

Šta Možemo Zaključiti?

Svrha ovog blog teksta bila je kratka analiza trendova koji će nas uvesti u novu deceniju. Kao što ste to mogli primetiti, ima zaista mnogo novina, ali isto tako i nešto starijih trendova koji će svoj pun potencijal pokazati možda baš u godini koja sledi. Nije nepoznata činjenica da su društvene mreže veoma dinamične i da se različite kompanije konstantno takmiče u tome koja će privući širu publiku i ponuditi joj nešto novo i interesantno. Poslednjih godina nije više tako lako ni ispratiti sve ove inovacije jer se promene dešavaju na mesečnom nivou, a osim već postojećih, počinju da se razvijaju i neke nove platforme koje dobijaju sve veći broj korisnika.

Svi oni koji se bave digitalnim marketingom moraju biti redovno upućeni u sve što se dešava kako bi trendove iskoristili i u svojim kampanjama. Postoji veliki broj poslova koji su statični i u kojima se promene dešavaju vrlo retko, ali to nikako nije slučaj i u ovoj oblasti. Ukoliko ste odlučili da se bavite ovim poslom morate biti spremni na to da ćete celog života morati da učite nove stvari, odnosno da se upoznajete sa svim tehnološkim inovacijama na ovom polju. Kao što sam to već pomenula u ranijem delu teksta, mi smo prosto primorani da poznajemo sve trendove na društvenim mrežama kako nas konkurencija ne bi prevazišla i kako bismo uspeli da animiramo željenu publiku. Zbog toga je važno da dobro prostudirate ovaj tekst, a da se pored toga i dodatno informišete o svemu onome što će nas pratiti u 2020. godini. Ovaj period je idealan za osmišljvanje novih strategija i pravljenje planova, tako da vam savetujem da prve dane nove godine posvetite upravo ovom poslu.

Za koje trendove vi mislite da će biti najaktuelniji i koji od njih vam najviše privlači pažnju? Napišite mi svoje utiske u komentaru, a vidimo se u novoj godini sa novim tekstom i novim, velikim inovacijama na sajtu. Stay tuned. 😊