SEO Prakse Koje Treba Izbegavati

Postoje veoma loše SEO prakse koje su danas prilično zastupljene, a za koje bi trebalo da znaš.

Author image
Klara Pelhe
Datum ažuriranja
Datum objave
Prva objava:
Vreme čitanja: 17 min.
Featured blog post image

U današnje vreme rad na optimizaciji sajta je nešto što je postalo gotovo nezaobilazna praksa svih onih kompanija i pojedinaca koji teže unapređenju sopstvenih biznisa. Razlog za ovo je prilično jednostavan - oni čiji se sajt nalazi među prva tri rezultata u Google pretragama dobijaju značajno veću količinu poseta, a ukoliko se bave i nekom vrstom online prodaje ovo može imati ogroman uticaj na povećanje broja konverzija. Upravo zbog ovoga i ne čudi što poslednjih godina umnogome raste interesovanje za SEO, ali pravo pitanje koje se postavlja jeste da li su svi zaista spremni da ulažu u ovaj proces i da li mogu da čekaju da prođe nekoliko meseci kako bi uočili prve ozbiljnije rezultate?

Svi oni koji su ikada radili bilo šta što se vezuje za SEO znaju da je rad na njemu prilično dugotrajan i da je gotovo nemoguće ostvariti visoko rangiranje tokom prvih nekoliko meseci. Ipak, postoje oni koji nisu dovoljno strpljivi i koji pritom misle da postoje načini putem kojih je moguće “prevariti” sistem i mnoge brže doći do željene Google pozicije. Kako bi što pre stigli do svog cilja, ovakvi pojedinci i kompanije se često okreću određenim zastarelim, a sada već i uveliko kažnjivim SEO praksama, koje im dugoročno mogu doneti mnogo više štete nego koristi.

Kako i vi ne biste upali u zamku potrage za brzim rešenjima, u ovom tekstu predstaviću nekoliko najpopularnijih SEO aktivnosti koje bi trebalo izbegavati u širokom luku ukoliko želite da vaš sajt stekne stabilan autoritet na internetu i ako nameravate da se ozbiljno bavite marketingom i optimizacijom sajtova.

Loše SEO prakse koje mnogi i danas primenjuju jesu sledeće:

Zloupotreba Ključnih Reči

Ubedljivo najpopularnija taktika prilikom rada na optimizaciji sajta i pisanju sadržaja jeste zloupotreba ključnih reči. Ali, šta ovo zapravo znači? To da još uvek postoji uvreženo mišljenje da je najlakši način da se dođe do visoke organske pozicije taj da se u okviru tagova, meta-tagova, pa i samih tekstova na sajtu doda što veća količina ključnih reči za koje se želi ostvariti rangiranje. Oni koji veruju u ovu strategiju prenatrpavaju sadržaj različitim ključnim rečima i frazama u toj meri da on u potpunosti gubi na prirodnosti i postaje irelevantan za čitaoce.

Mnogi čak idu i toliko daleko da i ne koriste ključne reči koje su vezane za njihovu ponudu, proizvode ili usluge, već dodaju izraze koji imaju veliki mesečni broj pretraga kako bi privukli što širu publiku na sajt. Ovo je već nešto sa čim se ni u kom slučaju ne bi smelo igrati iz razloga što algoritmi napreduju velikom brzinom i već su uveliko u stanju da prepoznaju prisustvo neadekvatnih reči na sajtu što kažnjavaju potpunim uklanjanjem takvog sajta sa rezultata pretraga.

Ipak, čak iako se ova praksa izbegava i ako se teži upotrebi onih ključnih reči koje je moguće povezati sa samim sadržajem sajta, i tu treba biti oprezan i ne dodavati ih tamo gde to nema smisla. Ako se ključne reči koriste u tekstu samo u cilju što boljeg rangiranja, vrlo lako se može postići kontraefekat iz razloga što će posetioci brzo napuštati sajt na kojem ne mogu da pronađu željene i adekvatne informacije. Sa druge strane, ovo isto važi i za ubacivanje velike količine određenih fraza u okviru tagova i meta-tagova. Ovo možda neće u tolikoj meri uticati na same posetioce, ali će algoritmi i te kako prepoznati ovakvu aktivnost kao određeni vid zloupotrebe.

Zbog svih gore navedenih razloga, mislim da je i više nego jasno zbog čega je ova praksa izuzetno loša i zbog čega ni u kom slučaju ne može doneti dobre i brze rezultate, pogotovo danas kada se sadržaj sajtova mnogo detaljnije i preciznije analizira i lako se uočavaju sve anomalije u okviru njega. Ako želite da sebe i svoju kompaniju predstavite u profesionalnom svetlu, koristite se samo dozvoljenim i prihvaćenim SEO aktivnostima i ne zaboravite da imate malo strpljenja, nijedan uspeh ne postiže se preko noći pa tako ni visoko rangiranje na pretraživačima.

Pisanje za Algoritme Umesto za Ljude

Naredna SEO strategija koju bi takođe trebalo izbeći donekle je slična zloupotrebi ključnih reči, ali se može primeniti i na šire aktivnosti. Ona se odnosi na to da se elementi sajta, a pogotovo sadržaj na njemu, više prilagođavaju algoritmima nego samim posetiocima. Ukoliko se pitate kako je uopšte moguće tako nešto postići, mogu da kažem da postoji taktika u okviru koje se u okviru neke stranice na sajtu dodaju rečenice koje sadrže različite varijacije ključnih reči koje se odnose na istu stvar, ali su napisane na drugačiji način. Recimo, ako prodajete prolećne jakne i jedna od fraza koju želite da targetirate glasi “prodaja prolećnih jakni”, mogli biste je napisati i kao “prodaja jakni za proleće”, “jakne za period proleća”, “prodaja dugih i kratkih prolećnih jakni” i tome slično.

Mnogi smatraju da će na ovaj način takozvani crawleri skenirati veliki broj ključnih reči, ali da ih neće prepoznati kao duplikate zato što su napisane u različitim formulacijama. Na nesreću onih koji i dalje pokušavaju da iskoriste ovu strategiju, algoritmi su uznapredovali i na ovom polju pa su tako u stanju da prepoznaju da se određene reči ponavljaju, pa čak i ako ih preformulišete i promenite im red reči u rečenici.

Tako da, čak i da želite da u potpunosti zanemarite vaše posetioce i njihovo korisničko iskustvo na sajtu i pišete isključivo za algoritme, moram da kažem da vam ova taktika više neće donositi rezultate. Ne zaboravite da uspeh rada na SEO procesu prvenstveno zavisi od toga da li ćete imati veliki broj poseta i da li će se ljudi iznova vraćati na vaš sajt, tako da ako vaša publika ne bude zadovoljna, budite sigurni da to neće biti ni algoritmi. Zato uvek najpre pišite za ljude i sve aktivnosti prilagođavajte tome da ispunite očekivanja posetilaca vašeg sajta.

Kupovina Linkova

Jedna od praksi prilikom rada na optimizaciji sajta koja se i dan danas ubedljivo najčešće koristi odnosi se na kupovinu linkova. Nije nepoznata činjenica da linkovi igraju veliku ulogu u rangiranju s obzirom na to da predstavljaju jedan od najznačajnijih SEO faktora. Da bi oni zaista doneli željeni uspeh prilikom rangiranja treba da budu relevantni i da se proces linkovanja odvija između sajtova koji već imaju neki autoritet na internetu i koje algoritam prepoznaje kao pouzdane i sigurne. Oni koji se odluče za kupovinu linkova radi postizanja bržeg i višeg rangiranja postižu upravo suprotno jer se oslanjaju na nekvalitetne i često krajnje sumnjive linkove.

Danas postoje mnogobrojni sajtovi koji prodaju linkove, a oni koji ih kupuju žele da na neki način prevare algoritme i “ukažu” im na to da su povezani sa različitim eksternim sajtovima, što u suštini nije tačno iz razloga što ti sajtovi nemaju nikakvu realnu vrednost. Između ostalog, kao što je to slučaj sa ostalim lošim SEO praksama, više nije nimalo lako prevariti Google koji brzo identifikuje lažne i loše linkove, kao i linkove koji dolaze sa neproverenih sajtova, što može rezultovati određenim penalima i u krajnjoj liniji potpunom uklanjanju sa rangiranja.

Linkovi zaista jestu nešto na šta bi trebalo obratiti značajnu pažnju, a naročito tokom rada na Off-Site SEO procesu, ali kako biste zaista postigli određene rezultate sa njima, oni moraju biti kvalitetni, moraju dolaziti sa pravih i proverenih sajtova i biti povezani na neki način sa vama i onim što nudite. Zapamtite da ni u jednoj sferi marketinga nema prečica do uspeha, već morate biti uporni i strpljivo raditi na unapređenju vašeg sajta i celokupne online prezentacije. Sve što stavljate na svoj sajt i sve ono što predstavlja vas na drugim internet stranicama gledajte kao na svoju online ličnu kartu što će vas i navesti da se koristite samo legitimnim metodama prilikom rada na optimizaciji.

Kupovina Generičkih Domena

Prilikom kupovine i odabira naziva domena, mnogi pojedinci, pa čak i ozbiljnije kompanije koje su već neko vreme prisutne na tržištu, koriste se još jednom poznatom SEO taktikom kako bi poboljšali organsko rangiranje, a koja se odnosi na zakupljivanje domena sa nekim generičkim nazivom. Ali šta ovo zapravo znači? To da, umesto da se u samom nazivu domena istakne konkretno ime kompanije ili brenda, koristi neka popularna ključna reč koja se vezuje za opis nekog posla ili industrije. Recimo, ako se neko bavi digitalnim marketingom i odluči da svoj domen imenuje, na primer, ovako www.digitalnimarketing.com, to bi se moglo smatrati jednim generičkim imenovanjem koje služi isključivo u svrhu boljeg rangiranja.

Iako ovo na prvi pogled može da deluje kako je ovo u stvari dobra ideja iz razloga što se na ovaj način mogu lakše prevazići konkurenti i brže postići željeno rangiranje, savetujem vam da izbegnete ovu praksu ako planirate da se ozbiljno bavite bilo kojim tipom biznisa. Ime domena bi uvek trebalo da bude isključivo povezano sa imenom vašeg brenda i dobro bi bilo da bude kratko, zvučno i da sadrži određeno značenje. Svaki profesionalni pojedinac ili kompanija znaju koliko je važno raditi na izgradnji i jačanju brenda, a jedno od najboljih prilika da se počne sa tim jeste upravo kupovina adekvatnog domena koji će pomoći da postanete prepoznatljiviji na internetu i lakše se povežete sa potencijalnim klijentima.

Osim toga što generički domeni mogu ostaviti negativan utisak na posetioce vašeg sajta, u poslednje vreme su i algoritmi dodatno napredovali pa tako sada lakše mogu prepozanti one domene koji se poklapaju sa određenim popularnim ključnim rečima. Nije nepoznata činjanica da Google veoma brine o tome da korisnicima koji vrše pretrage prikaže samo one sajtove koji su zaista relevantni za njihove pretrage, pa će tako uvek kada može izbeći da visoko rangira one sajtove kojima je jedini cilj što bolje pozicioniranje u okviru ovog pretraživača. Ovo znači da ćete mnogo bolju šansu za visokim rangiranjem imati ukoliko se fokusirate na kvalitet vašeg sajta i sadržaja na njemu, kao i ako se posvetite razvoju vašeg brenda. SEO proces je takav da jednostavno ne dozvoljava prečice do uspeha, već vas na neki način primorava da “zasučete” rukave i konstantno i uporno radite na unapređenju kvaliteta i performansi sajta.

Kreiranje Prosečnog i Nekvalitetnog Sadržaja

Nekada davno možda je i bilo moguće dobro rangirati sajt lošeg kvaliteta, ali je sada to gotovo nemoguće postići. Moderni algoritmi su napredovali u toj meri da danas sa velikom lakoćom prepoznaju nerelevantne sadržaje na internetu, tekstove siromašnog kvaliteta, ukradene ili prerađene tekstove i tome slično. Ovo znači da više nije moguće napisati bilo šta i prosto to objaviti na sajtu kako bi se održala njegova ažurnost, već je izuzetno važno da sve ono što je napisano sadrži nešto vredno i adekvatno za posetioce vašeg sajta.

U poslednje vreme je na globalnom nivou prilično popularna i upotreba alata za takozvano generičko kreiranje tesktova, odnosno tekstova napisanih od strane veštačke inteligencije. Iako ovi tekstovi mogu da izgledaju zadovoljavajuće kada su u pitanju struktura i ključne reči, ipak se u njima lako može primetiti nedostatak ljudskog dodira iz razloga što često zvuče isuviše grubo i generički. Ovi alati se koriste kako bi se uštedelo vreme, a naročito da bi se učestalo generisali blog tekstovi za sve one pojedince kojima je kvantitet važniji od kvaliteta. Na njihovu žalost, ova logika odavno više ne funkcioniše kod algoritama i dobro rangiranje je moguće postići samo ako ti blog tekstovi zaista donose neku novu vrednost zajednici.

Dobar sadržaj zahteva da se pre same procedure pisanja uradi detaljno istraživanje ključnih reči koje će činiti deo teksta. Takođe je neophodno unapred napraviti strukturu tekstova kako bi se odredilo šta tačno želite da napišete i koje informacije da navedete. Kvalitetan sadržaj je takođe onaj koji je dovoljno edukativan, zanimljiv, koji pruža relevantne podatke čitaocima, koji nudi neki originalni pristup, navodi na razmišljanje i tome slično. Kako bi se vaš sajt rangirao dobro, trebalo bi da kombinujete sve ove preporuke zato što je važno da vaš sadržaj bude kvalitetan, a i da u isto vreme sadrži dovoljnu količinu reči i fraza koje želite da targetirate u rezultatima pretrage.

Osim ovoga, kako biste povećali svoje šanse za visokim pozicioniranjem, poželjno bi bilo i da izvršite neku vrstu analize konkurencije i posmatrate njihove tekstove kako biste dobili jasnu ideju o tome kako biste mogli da ih prevaziđete. Ipak, važno je da znate da ovo možete postići samo iskrenim pristupom i velikim trudom koji morate uložiti prilikom sastavljanja sadržaja na samom sajtu, a nikako ne korišćenjem nekih nedozvoljenih taktika i generički dobijenim tekstovima.

Targetiranje Različitih Ključnih Reči na Istim Stranicama

Još jedna praksa koja se učestalo koristi kako bi se postiglo bolje rangiranje sajta odnosi se na upotrebu velike količine različitih ključnih reči na istim stranicama. Oni koji praktikuju ove aktivnosti veruju da će im ovo olakšati put do rangiranja među prvim Google rezultatima pretrage, ali stvarnost je takva da se ovo danas smatra zastarelom SEO metodom koja bi trebalo da se izbegava iz razloga što je rizična i više nije mogće postići dobre rezultate sa njom. Ukoliko preterate sa upotrebom ključnih na jednoj stranici, kvalitet vašeg sadržaja će neminovno ispaštati jer će preveliki broj ponovljenih fraza delovati usiljeno i neprirodno. Već smo pomenuli da generički tekstovi više ne postižu nikakav efekat i da algoritmi teže da lošije pozicioniraju one sajtove koji ne donose nikakvu vrednost njihovim posetiocima.

Međutim, važno je naglasiti da su vremenom pojedinici i kompanije postali dovitljiviji pa su čak pokušali da na neki način “prevare” algoritme tako što su targetirali generalno iste ključne reči upotrebom njihovih sinonima. Na njihovu žalost, čak ni ova, donekle prikrivena metoda, ne može da funkcioniše više zato što algoritmi sada imaju sposobnost da detektuju čak i sinonime i različite varijacije i kombinacije istih fraza i da prepoznaju vašu lošu nameru da prepunite sadržaj ključnim rečima samo u svrhu što boljeg i bržeg rangiranja.

Preporuka je da posvetite jednu stranicu jednoj važnoj ključnoj reči oko koje ćete orijentisati sadržaj, ali na taj način da on zvuči prirodno i da ne bude prenatrpan frazama koji se nikako ne uklapaju u tekst ili nemaju smisla. Ukoliko vam je važno da targetirate više ključnih reči u isto vreme, preporuka je da u tu svrhu pokrente blog sekciju na vašem sajtu iz razloga što će vam ona pružiti šansu da kroz nekoliko različitih tekstova provučete sve one fraze za koje biste voleli da se vaš sajt pozicionira.

Dobro bi bilo da povremeno koristite i takozvane long-tail ključne reči, odnosno one fraze koje u sebi sadrže više reči iz razloga što ćete time pokriti mnogo više različitih pretraga koje ljudi često pretražuju na Guglu. Jedino je važno da se i ovde potrudite da one zaista budu u skladu sa ostatkom teksta i da ih ne stavljate u sadržaj samo radi svrhe postizanja boljeg i bržeg rangiranja jer možete postići upravo suprotan efekat. Targetiranje više različitih ključni reči na sajtu koje su vam bitne jeste poželjno, ali ukoliko želite da dodate što više različitih fraza jednostavno ćete morati da imate i više novog i svežeg sadržaja zato što je to jedini ispravan način za sprovođenje ove taktike.

Modifikacija Tuđeg Sadržaja

Još jedna taktika koja se u poslednje vreme veoma učestali koristi odnosi se na modifikaciju tuđeg sadržaja, odnosno korišćenje tekstova koje su drugi napisali u svrhu poboljšanja sopstvenog organskog rangiranja. Ova aktivnost se tipično koristi uz pomoću nekog alata koji služi za ovu svrhu i koji preuzima različite sadržaje od drugih ljudi kako bi generisao novi tekst koji sadrži nešto drugačiji red reči, različit raspored rečenica i tome slično. Međutim, ima i onih koji manuelno rade na modifikaciji sadržaja određenih konkurenata ili na prerađivanju nekih stranih tekstova koji se kasnije samo prilagođavaju željenom jeziku. Ako bismo govorili o tome koji bi mogao biti krajnji cilj ovih aktivnosti, mogli bismo da kažemo da ih ima dva - jedan se odnosi na pokušaj direktnog preotimanja rangiranja konkurenata tako što se koriste iste reči koje oni targetiraju na svojim sajtovima, a drugi je generisanje što više tekstova kako bi se na taj način poboljšalo rangiranje.

Ova metoda se definitivno može svrstati kao jedna od najvećih Black Hat SEO taktika, odnosno ona koja ima za cilj da na neki način prevari algoritme kako bi se što pre došlo do željene Google pozicije. Iako je nekada ovo možda i moglo da donese određene, barem kratkoročne rezultate i zaista dovede nekog među prve pozicije u organskim pretragama, to više odavno nije tako jer su i sami algoritmi postali “pametniji” i mnogo lakše prepoznaju sve nedozvoljene aktivnosti. Ukoliko zaista želite da se istaknete na Google-u i budete vidljivi pre vaših konkurenata, treba da radite na tome da postanete unikatni i prepoznatljivi i da na taj način privlačite što veću količinu saobraćaja na vaš sajt.

Zapamtite da ne postoji, niti će postojati, nijedan program koji će moći da zameni originalni, autorski sadržaj i sve one vredne i korisne informacije koje se u takvom sadržaju mogu pronaći. Krađa tuđih tekstova ili generisanje potpuno veštačkih sadržaja ne samo da nisu u skladu sa pravilima profesionalnog poslovanja i online nastupa, već ne donose nikakvu vrednost vašim čitaocima. Algoritme je možda i moguće na kratko prevariti u nekom datom trenutku, ali verujte da vašu publiku nije nikako. A koji je cilj toga da budete rangirani na prvom mestu ako neće imati ko da vam dolazi na sajt? Upravo iz ovog razloga treba što pre da počnete da radite na izgradnji vašeg brenda, da jačate autoritet vašeg domena i pronađete izvore inspiracija koji će vam pomoći da brže produkujete lične tekstove.

Zaključak

Glavni cilj ovog teksta bio je da zajedno prođemo kroz neke od najučestalijih SEO zabluda, kako biste videli koje aktivnosti treba da izbegavate prilikom rada na optimizaciji vašeg sajta. Tokom svog, sada već višegodišnjeg iskustva rada u ovoj oblasti, mogla sam da uočim različite prakse i da se sretnem sa raznim načinima putem kojih su pojedinci i kompanije pokušali da se domognu visokog organskog rangiranja, što mi je i pomoglo da danas mogu brzo da prepoznajem one aktivnosti koje bi trebalo izbegavati. Glavni problem kada je SEO u pitanju jeste taj što većina ljudi želi da se brzo rangira na prvoj Google poziciji, a to jednostavno nije moguće postići, čak ni ako se koriste neke nedozvoljene metode. Prečice do uspeha se koriste upravo iz razloga da bi se ovaj proces ubrzao, ali se u realnosti često dešava da zabranjene aktivnosti bivaju surovo kažnjene od strane algoritama, u tolikoj meri da neku sajt može biti zauvek isključen iz prikazivanja na rezultatima pretraga.

Važno je da budete svesni toga da ako vas mrzi da svakodnevno barem malo radite na optimizaciji sajta, na poboljšanju njegovih funkcionalnosti, na pisanju blog tekstova i time slično, nije fer ni da očekujete neke značajne rezultate. Ukoliko nemate vremena i volje za ove stvari, mnogo je bolje da se okrenete plaćenim reklamama i kampanjama iz razloga što će vam to mnogo brže doneti rezultate, a pritom nećete morati da čekate toliko dugo na njih. Ali, ako zaista želite da poboljšate vaše organsko rangiranje, onda ni u kom slučaju ne treba da se okrenete upotrebi nekih sumnjivih i zastarelih metoda koje vam neće doneti nikakav boljitak. Kroz gore navedene primere mogli ste da videte koliko je značajno da radite na izgradnji vašeg ličnog brenda i na jačanju online vidljivosti. To u svakom slučaju nije nešto što se može postići preko noći, ali jednom kada vaše ime postane sinonim za profesionalnost, i samo rangiranje za bitne ključne reči će biti mnogo bolje.

Svi oni koji obećavaju sigurnu i brzu prvu poziciju na Google-u su krajnje sumnjivi iz razloga što ovako nešto zaista nije moguće garantovati, a naročito ne u nekom kratkom vremenskom roku. Na kojoj poziciji će neko biti rangiran uveliko zavisi i od toga u okviru koje industrije posluje, sa kolikom se konkurencijom sreće i tome slično. Ovo naravno ne znači da prvu poziciju nije moguće dosegnuti, ali vam niko ne može sa sigurnošću reći u kom će to periodu biti. Upravo zbog toga, izbegavajte sve one koji vam daju nerealna obećanja jer je vrlo verovatno da su to upravo oni koji se koriste lošim praksama pomenutim u ovom tekstu. Ukoliko želite da saznate još nekoliko detalja o tome koje taktike treba izbegavati i kako dobar SEO proces treba da izgleda posetite stranicu klarapelhe.rs/optimizacija.

Zapamtite - Optimizacija pretrage je ozbiljan i dugoročan proces, koji ako se ne shvati ozbiljno može postati prilično frustrirajući iz razloga što možete lako upasti u začarani krug korišćenja raznih metoda koje vam neće doneti nikakve rezultate. Napravite plan, radite na optimizaciji određenih delova sajta gotovo svaki dan, osmislite kreativan i originalan sadržaj i na taj način prevaziđite vaše konkurente i dokažite publici da zaista vredite.